גריאטריה

פרופ’ שמר, מנכ’ל מכבי: ניתן להכניס עוד עשרות תרופות וטכנולוגיות לסל הבריאות ללא צורך בתקציב נוסף

בכנס מטעם המי”ל בנושא סל הבריאות, אשר התקיים ב-10/7/03 (סיקור מלא של הכנס לרבות הרצאות מוקלטות בוידיאו ואאודיו עם שילוב הסליידים – בקרוב), בחסות טבע ו- e-Med נשאל פרופ’ שמר ע”י כתב e-Med באשר לאפשרות הכללה בסל של תרופות וטכנולוגיות ללא תוספת עלות, ובתשובה ענה פרופ’ שמר שניתן בהחלט להכניס תרופות וטכנולוגיות ללא תוספת עלות.

בשלב השאלות לפאנל המומחים פנה כתבתנו (במקור השאלה הייתה מופנית לד”ר בועז לב מנכ”ל משרד הבריאות שנשא דברים בכנס, בעיקר על מצוקת התקציב הקשה, אך לא השתתף בפאנל השאלות והתשובות) והעלה את השאלה הבאה לדיון:

“דווקא לנוכח מצוקת התקציב של עדכון הסל חשוב לברר נקודה זו. לדעת רבים ניתן להכליל בסל הבריאות רשימה ארוכה , עשרות רבות, של תרופות וטכנולוגיות, אשר ניתוח כלכלי/רפואי שבחן את משמעות הכללתן בסל, מצא כי כתוצאה מיעילות ועדיפות טכנולוגית על טיפולים קיימים, יגרמו לחיסכון כולל בעלויות הטיפול בחולים שעבורן הן נועדו. (כדוגמאות ניתן להביא למשל טיפול בסוכרת באינסולין החדשני לנטוס, טיפול בקוצב דו חדרי, טיפול בגרורות בעצמות כתוצאה מסרטן שד ופרוסטטה באמצעות זומרה, ועוד)החיסכון נובע בדר”כ מירידה באישפוזים, ניתוחים, בדיקות, ביקורי רופא וכד’. למרות זאת נראה שחברי ועדת הסל, בעיקר נציגי קופות החולים, פוסלים על הסף את האפשרות. נראה שיש שתי סיבות לכך:

1- גישת ההוצאות הקבועות: כלומר, הפחתה של אישפוזים, ניתוחים, ביקורי רופא, בדיקות וכד’ אינה בהכרח מביאה לחיסכון בעלויות, ולכן לא ניתן לקזזה מול עלות התרופה/טכנולוגיה . גישה שמרנית וצרה זו ודאי שאינה מעודדת התיעלות וקידמה, ולא צריך להיות לה מקום בשיקולי ועדת הסל.

2- גישת הספקנות : גם אם הוכח בניסוי קליני מבוקר בחו”ל ירידה בפרמטרים הנ”ל , אין זה אומר בוודאות שאותן תוצאות יושגו כאן, בארץ.  מול גישה זו ניתן לאמץ מודלים של RISK SHARING  שבהם משווק התרופה/טכנולוגיה יקבל את מלוא התמורה בגין המוצר על בסיס הצלחת הטיפול והשגת החיסכון המובטח.

אימוץ גישות אלה יצליח לשפר את רמת ואיכות הטיפול הרפואי, מבלי להזדקק לתקציבים נוספים, אולי אפילו תוך השגת חיסכון. ”

פרופ’ שמר, שכידוע היה מנכ”ל משרד הבריאות ומשמש כיום בתוקף תפקידו כמנכ”ל מכבי, גם חבר מרכזי ומוביל בועדת סל הבריאות, הגיב לשאלה הנ”ל בצורה ברורה ומוחלטת:

אני מסכים לכל הנאמר. ניתן ויש מקום להרחיב את הסל באותן תרופות וטכנולוגיות, ואני מנסה ככל יכולתי לשכנע את חברי בועדה !”

פרופ’ שמר ציין אף שבמסגרת מכבי הוא מעודד לעשות שימוש בתרופות וטכנולוגיות שאינן בסל ואשר ברור לו לחלוטין ששימוש בהן, לא רק ישפר את מצבם הבריאותי של החולים הספציפיים, אלא אף יביא לחיסכון בעלויות. כדוגמא הציג למשל את החיסון נגד שפעת לאוכלוסיה מבוגרת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה