גריאטריה

אי סבילות לסוכר פירות (Fructose) עשוייה להסביר הפרעות גסטרואינטנסיאליות רבות

במחקר המתפרסם במהדורת יוני ב-American Journal of Gastroenterology מציגים החוקרים מימצאים לפיהם אי סבילות לפרוקטוז עשוייה להסביר הפרעות רבות בדרכי העיכול, כאבי בטן וכד’.

החוקרים ביצעו בדיקות נשימה לא חודרניות כדי להגדיר את הסימפטומים השונים כפונקציונלים.

למרות שתופעת אי הסבילות ללקטוז מוכרת וידועה, הרי שאי הסבילות לפרוקטוז הייתה לא ברורה עד כה. שלא כמו גלוקוז, הפרוקטוז נספג במעי הדק באמצעות תהליך של diffusion ויכולת הספיגה שלו מוגבלת.

המחקר שנמשך שנתיים עקב אחר 183 מטופלים עם סימפטומים גסטרואינטנסיאלים לא מוסברים, אשר השלימו מילוי שאלון ועברו מבחני נשימה של פרוקטוז, לאחר שקיבלו 150 מ”ל בריכוז של 33% פרוקטוז.

מתוך 134 נבדקים (73% מהקבוצה) עם תוצאה חיובית לבדיקת הנשימה, 119 (89% מכלל הקבוצה) היו עם רמות גבוהות של מימן, ו- 11% עם רמות גבוהות של מתאן.

הסימפטום השכיח ביותר שדווח בשאלון היה גזים בבטן (83% ) , כאב, נפיחות, וגיהוקים. נוזל הפרוקטוז יצר סימפטומים ל- 75% מהמשתתפים.  

במחקר נוסף שדווח באותו מאמר נעשו בדיקות נשימה בכמה דרגות ריכוז של פרוקטוז: מ- 10% ועד 33% ריכוז. בדיקות נשימה חיוביות נמצאו בשיעור של 39% בריכוז הנמוך, ו- 80% בריכוז הגבוה.

המחברים מסכמים במסקנה שאי סבילות לפרוקטוז עשוייה להסביר תופעות גסטרואינטנסיאליות. אי לכך, הכרה באפשרות זו, וטיפול באי הסבילות עשויים לסייע למטופלים רבים. ההמלצה היא שמטופלים עם תופעות GI לא מוסברות יעברו מבחן נשימה לא חודרני, לפני ביצוע בירור חודרני נוסף. באי הסבילות לפרוקטוז ניתן לטפל ובכך למנוע בדיקות וסבל מיותר.

לדיווח במדסקייפ 

“Am J Gastroenterol. 2003;98:1348-1353

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה