עישון נקשר עם סיכון מוגבר לסרטן הערמונית

עישון מהווה גורם סיכון לא תלוי לסרטן הערמונית, במיוחד בסוגים האגרסיביים, כך על פי חוקרים אמריקאיים. הפסקת עישון בשלב מוקדם  נראית כמורידה את הסיכון המוגבר.

 במחקר בדקו החוקרים והמקדו על גברים צעירים מגיל 65.  הם ראיינו 753 גברים שאובחנו כסובלים מסרטן הערמונית בין 93′-96′, ו-703 גברים שהיוו קבוצת ביקורת בגילאים מתאימים  ללא סרטן הערמונית. 

בסה”כ, מטופלים מעשנים סבלו מסיכון יחסי של 1.4 לסרטן הערמונית בהשוואה ללא מעשנים, לאחר התאמה של גיל, גזע, היסטוריה משפחתית, היפרטרופיה פרוסטאטית שפירה והיסטורית סינון. היתה מגמה משמעותית של ירידה בסיכון ככל שמספר השנים מאז הפסקת העישון היה גבוה יותר. עישון נקשר עם רמות גבוהות יותר של טטוסטרון כללי ושל sex-hormone-binding globulin.  יותר מכך, סיגריות מכילות רמות גבוהות של קדמיום, וישנן עדויות כי קדמיום יכול ליצור אינטרקציה עם קולטני אנדרוגן וליצור פעילות אנדרוגן גבוהה יותר, אומרים החוקרים. 

הממצאים מציגים אולי תמריץ חזק יותר להפסקת העישון מאשר סיכונים אחרים המוכרים, משערים החוקרים, מאחר שהשכיחות של סרטן הערמונית היא גבוהה בהרבה מאשר במחלות סרטן אחרות הקשורות לעישון. לגברים אין דרך לשלוט בהרבה מגורמי הסיכון של מחלה זו, והעישון הוא גורם סיכון הניתן לשליטה.

לידיעה במדסקייפ

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2003;12:604-609 (לדף התוכן של המגזין, לחץ/י כאן)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה