Protection

ד”ר ארתור ליבוביץ, עורך מדור גריאטריה

Protection

  המילה Protection מעוררת אסוציאציות רחוקות מרפואה ובכל זאת אדבר על מושג זה בהקשר קרוב מאוד ללבנו המקצועי כרופאים המטפלים בקשישים. הנושא הוא מניעת שברים או יותר נכון הגנה על פרקי הירכיים Hip Protection. זו מניעה ראשונית חשובה ביותר שכל אחד מאיתנו נדרש לה מידי יום.

  החלטתי לכתוב על כך לאור מאמר שפורסם השבוע ב- BMJ-1 הסוקר את האמצעים שיש בידינו למניעת שברים. זה אחד המאמרים היסודיים בנושא ואני ממליץ לכל העמיתים לקרוא בו. אך רצוי לשים לב גם למה שאין בו, או יותר נכון אין בו מספיק. במאמר יש סקירה על הטיפולים הקיימים נגד אוסטאופורוזיס-אך אין בו כמעט אזכור למענה הקיים בידינו לקשיש המודאג היום מנפילות חוזרות והחושש משברים. כי זאת לדעת, יהיו האמצעים למניעת אוסטאופורוזיס יעילים ככל שיהיו הם עובדים בעיקר על עתיד. זה חשוב מאוד אבל אנחנו מטפלים בקשישים שהזדקנו אתמול והם נופלים ועלולים לשבור את הירך היום או מחר.

 התשובה המיידית למניעת שברים יכולה להיות הגנה מתאימה Protection, על אזור הירך מגן ירכיים Hip Protector, שפותח בשנים האחרונות. מתקן זה מיוצר כיום מחומרים ידידותיים בצורת בגד תחתון, או חגור חיצוני ומבוסס על מגן מקומי הבולם ומפזר את האנרגיה של החבטה ומונע שבר העצם. תוצאות מוצלחות בשימוש במגן הירכיים פורסמו לאחרונה ב NEJM -2 וב BMJ -3.

תוצאות אלו מעודדות משום שמדובר באמצעי מניעה פשוט, לא יקר וכמובן לא גורם שום נזק. כן,יש היום מענה מידי לחולה הקשיש עם בעיות יציבות, לתשושי הנפש המתהלכים ולאלו שכבר סבלו משברים בעבר. יתר על כן אפשר להרחיב השימוש במגן ירכיים לקשישים אחרים שמתפקדים אך גם הם חוששים בשעת פעילויות מסוימות כגון שהות באמבטיה (!), בזמן החלמה ובעת פיזיוטרפיה או התעמלות. קשישים רבים החיים בקהילה יכולים להנות משמוש במגן ירכיים וביטחונם העצמי יתחזק..

על כן הופתעתי מכך שלא רבים מכירים את יתרונות מגן הירכיים ומעטים מציעים אותו למניעת שברים.

נסכם אם כך חשוב לעודד אמצעים למניעת אוסטאופורוזיס אך לא פחות חשוב – להקנות הגנה, Protection לירכיים בעזרת ה- Hip Protector.

References

1. Prevention of hip fracture in eldery people. A.D. Woolf, K. Akesson. BMJ 2003; 327: 89-95.

2. Prevention of hip fracture in eldery people with use of hip protector. P.Kannus et al.

N Engl J Med 2000; 343 (21): 1506-13

3. Effect on hip fractures of increased use of hip protectors in nursing homes: cluster randomised controlled trial. G. Meyer et al. BMJ 2003; 326 (7380): 76.

ד”ר ארתור ליבוביץ,

מנהל מ”ת לגריאטריה

מנהל היחידה למחקר והוראה

בה”ח שמואל הרופא

המרכז הרפואי הגריאטרי

מסונף לפקולטה לרפואה ע”ש  סאקלר

אוניברסיטת  תל אביב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה