תפקודי כליות בזקנים – עדיין לא נמצאה הבדיקה המהימנה

דר’ אפרים רימון , עורך מדור גריאטריה

כידוע, קיימת ירידה בסינון הגלומרולרי (GFR) עם הגיל והוא יורד לחצי בגיל 80 לעומת גיל 40. הבדיקה המקובלת לבדיקת תפקודי כליות היא בדיקת קריאטינין בדם. הבעיה היא שבזקנים ישנה ירידה במסת השרירים וגם שינוי בתזונה ואלו גורמים לקריאטינין נמוך אפילו בנוכחות אי ספיקת כליות. לכן נעשה איסוף שתן של 24 שעות לקריטינין שהיא בדיקה מהימנה יותר. עקב קושי טכני של איסוף שתן, במיוחד באנשים מוגבלים תפקודית או שכלית, פותחו מספר נוסחאות המנבאות את ה- GFR, ללא צורך באיסוף שתן של 24 שעות.

שתי עבודות שפורסמו לאחרונה מנסות להאיר את עינינו בשאלה זו.

הראשונה (JIM 2003) נעשתה בקופנהגן, דנמרק וכללה 8592 חולים בגיל 79  28 שנים. במחקר זה נעשה איסוף שתן של 24 שעות בהשוואה ל- 10 נוסחאות מקובלות לניבוי של GFR. באופן כללי, לא היתה הערכה מדוייקת של תפקודי הכליות לפי הנוסחאות לעומת איסוף שתן, במיוחד בגברים ובשמנים. במיוחד היה חוסר דיוק בקצוות: GFR נמוך מאד או גבוה מאד וכן בלט חוסר דיוק בזקנים שהתבטא בחוסר אבחון של הירידה בתפקודי כליות עם הגיל.

המחקר השני שהתפרסם ב- JAGS 2003, כלל רק 52 חולים אולם נעשה בשיטה יותר מדוייקת וכלל אך ורק אנשים זקנים. במחקר זה נעשתה השוואה של איסוף שתן ל- 10 נוסחאות וגם למדידת GFR איזוטופית ( EDTA Cr51 ) שנחשבת לשיטה מדוייקת יותר מאיסוף שתן ויותר קרובה לבדיקת אינולין. בעבודה זו נמצא כי הנוסחאות היו יותר קרובות לבדיקה האיזוטופית מאשר איסוף קריאטינין נמדד בשתן. הומלץ כי תוצאות מעבדה יכללו גם חישוב של אחת הנוסחאות באופן אוטומטי.

לסיכום: קיימות תרופות רבות המופרשות דרך הכליות או העלולות לפגוע בכליות בנוכחות של אי ספיה. חולים זקנים רבים סובלים מאי ספיקת כליות בינונית ואף חמורה, אפילו בנוכחות קריאטינין תקין. מאחר ואיסוף שתן לקריאטינין כנראה שאינו מדוייק מספיק וגם לגבי מהימנות הנוסחאות קיים סימן שאלה, מומלץ להתחשב בהערכה הקלינית של תפקודי הכליות. כמו כן רצוי להמנע מתרופות נפרוטוקסיות או תרופות המופרשות דרך הכליות, ובמקרה הצורך למדוד את רמתן בדם.

*Verhave JC, Balf-Volkrs CP, Hillege HI et al. The reliability of different formulae to predict creatinine clearance. J Intern Med 2003;253:563-573.

*Lamb EJ, Webb MC, Simpson DE, Coakley AJ, Newman DJ, O’Riordan SE. Estimation of Glomerular Filtration Rate in Older Patients with Chronic Renal Insufficiency: Is the Modification of Diet in Renal Disease Formula an Improvement? J Am Geriatr Soc 2003;51:1012-1017.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה