גריאטריה

שימוש ארוך טווח בסטטינים מפחית את הסיכון ל…הפרעות פסיכולוגיות

מימצא מעניין ומוזר משהו מדווח על ידי חוקרים מבוסטון המתארים במחקרם המתפרסם החודש ב- J Am Coll Cardiol : מסתבר ששימוש ארוך טווח בסטטינים קשור ל…ירידה בהפרעות פסיכולוגיות, וזאת ללא קשר לרמות הכולסטרול של המטופלים.

כבר לפני למעלה מעשור היה חשש לקשר בין הפחתה נמרצת של כולסטרול לבין דכאון והתנהגות אלימה. לנוכח הרחבת השימוש בשנים האחרונות בסטטינים, והמימצאים להורדת הסיכון למחלות לב ותמותה בקרב קהלים שונים, גם בעלי רמות כולטסרול תקינות, היה צורך וחשיבות לבחון את האספקטים הפסיכולוגים של טיפול זה.

המימצאים שהתקבלו במחקר זה, שבו עקבו החוקרים למשך 4 שנים בממוצע אחר 140 מטופלים בסטטינים, בהשוואה לקבוצת בקרה של 231 שלא עשו מעולם שימוש בסטטינים, ועוד 219 שעשו שימוש לסירוגין בסטטינים, היו מפתיעים.

הקבוצה שטופלה בסטטינים הייתה בסיכון יחסי נמוך של 30% עד 40% לפתח חרדה, דיכאון ועוינות.

מול הקבוצה שלא טופלה יחס הסיכון היחסי לדיכאון היה 0.63 , ו- 0.69 ו- 0.77 לחרדה ועוינות. לרמות הכולסטרול עצמן, לפני או אחרי הטיפול לא היה קשר למימצאים אלו. כמו כן נמצא שככל שהשימוש בסטטינים היה ארוך יותר, הירידה במדד ההפרעות הנפשיות הייתה גדולה יותר. המחקר לא בחן מדד איכות חיים כללית, אך החוקרים סבורים שמימצאי איכות חיים כללית הייתה גם גבוהה יותר בקרב משתמשי הסטטינים.

החוקרים מאמינים שהורדת הסיכון לטרשת עורקים באמצעות סטטינים עשוייה הייתה אולי למנוע רגישות ופגיעות של מטופלים למצב רוח שלילי הגורם להפרעות נפשיות אלה.

J Am Coll Cardiol 2003;42:690-697.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה