גינקו-אונקולוגיה: CA 125 measurement and ultrasonography in borderline tumors of the ovary.

Gotlieb WH, Soriano D, Achiron R, Zalel Y, Davidson B, Kopolovic I and Ben-Baruch G.
Am.J.Obstet.Gynecol 2000; 183:541-546

אבחון גידולים שחלתיים מבוסס על בדיקה פיזיקאלית, אמצעי הדמיה (ובראשם בדיקת העל-שמע (US) הנעזרת במדידות דופלר) וסמנים ביוכימיים ובעיקר הסמן CA-125. למרות הרגישות והסגוליות המוגבלים, השילוב של בדיקות העל-שמע ורמת הסמן CA-125 מסייע לאבחנה בין גידולים שפירים וגידולים ממאירים של השחלה.
גידולים מסוג Borderline מהווים כ- 15%-10% מהשאתות השחלתיות (הממאירות). גידולים אלו מאפיינים נשים משכבת גיל צעירה (יחסית לגידולי שחלה ממאירים אחרים) אשר בחלקה נמצאת בתקופת הפריון. עד כה פורסמו מספר קטן של תיאורי מקרה וסקירות המסכמים 89 מקרים של גידולים מסוג Borderline בהם נמסרו נתונים בנוגע לבדיקת העל-שמע ו/או רמת הסמן CA-125 .

מחקר רטרוספקטיבי זה מתאר 91 מקרים בהם התגלה גידול שחלתי מסוג Borderline. המחקר מציג נתונים קליניים כולל דרגת התפשטות הגידול, נתונים היסטולוגיים, רמת CA-125 ותאור ממצאי בדיקת העל-שמע והדופלר.

רמת CA-125 ביחס לסוג הגידול –

בגידולים בעלי היסטולוגיה המתוארת כ- Serous התגלה כי בכ-70% מהנשים נמצאה רמת CA-125 גבוהה (>35IU/ml; ממוצע 160IU/ml). לעומת זאת, בגידולים בעלי היסטולוגיה המתוארת כ- Mucinous נמצאה רמת CA-125 גבוהה רק בכ-30% מהמקרים.

רמת CA-125 ביחס למידת התפשטות הגידול-
בבחינת קבוצת הגידולים מסוג serous נמצא כי בגידולים המוגבלים לשחלה, רק ב- 35% מהמקרים נמצאה רמת CA-125 שמעל ל- 35IU/ml (ממוצע 67IU/ml). לעומת זאת, בגידולים אשר פרצו מהשחלה, ב- 89% מהמקרים נמצאה רמת CA-125 הגבוהה מ-35IU/ml
(ממוצע 259IU/ml). ככל שדרגת פיזור הגידול עלתה (Staging) כך עלתה הרמה הממוצעת של הסמן CA-125.

החוקרים עקבו אחרי 58 נשים בתקופה שלאחר הניתוח והטיפול. בתקופת המעקב נמצאה עליה של רמת CA-125 מעל ל- 35IU/ml בשש נשים. בכולן אכן התגלתה חזרה של המחלה. שלוש נשים נוספות סבלו מחזרה של המחלה אולם חזרה זו לא התבטאה בעלייה בערכי הסמן A-125 . מכאן שלערכי הסמן CA-125 ישנה רגישות של 66% וסגוליות של 100% באבחון השנות הגידול.

תאור בדיקת העל-שמע –
תאור הגידול בבדיקת העל-שמע חולק ע"פ הקריטריונים הבאים:

כמצופה, ציסטות שחלתיות מסוג Mucinous היו גדולות יותר מאשר אלו בעלי מאפיינים של Serous .
בנוסף, גידולים מסוג Mucinous אופיינו בציסטות עם מרכיב של מחיצה (Septa), בעוד שגידולים מסוג Serous אופיינו יותר בפפילציות.

מדידת זרימת הדם ע"י RI

(Resistance Index=(Peak Syst. velocity-Max.End-Diast. Veloity)/Peak Syst. Velocity)

מדידת RI הייתה נמוכה מעבר לסף התקין (£0.4) ב- 45% מהגידולים מסוג Serous ו- 35% מהגידולים מסוג Mucinous (ההבדל ללא משמעות סטטיסטית). לא נמצא קשר בין רמת RI נמוכה לבין גודל הגידול או מאפייניו בבדיקת העל-שמע (פפילציות, מחיצות וכו'). גם הקשר בין מדידת RI לבין רמת CA-125 לא הגיע למובהקות.

סיכום ודיון:
המאמר מציג את הנקודות הבאות:
*גידולים מסוג Borderline מאופיינים ברמות גבוהות של CA-125. *גידולים בעלי מאפיינים מסוג Serous התאפיינו ברמות גבוהות יותר של CA-125 יחסית לגידולים מסוג Mucinous .
*זרימת דם חריגה עם ערכי RI מתחת ל- 0.4 נמצאה בכמחצית מהגידולים. במידה והסף המיושם בבדיקה היה RI£0.5 אזי כשני-שליש מהגידולים היו מאופיינים בזרימה חריגה.
הסמן CA-125 משמש לאבחון מקרים של חזרת הגידול בדרגת סגוליות גבוהה.

מסך הנתונים עולה, כי תוצאות בדיקת העל-שמע, הדופלר ורמת הסמן CA-125 בגידולי Borderline דומות לתוצאות הנצפות בגידולי שחלה ממאירים (פולשניים). עם זאת , בדיקות אלו נבדלות ברמתן בהשוואה בין גידולים מסוג Mucinous ו-Serous . מכלל המקרים נמצא כי ב- 13% מהגידולים תמונת העל-שמע התאימה לציסטה פשוטה. מקרים אלו של ציסטות פשוטות מנותחים כיום , לרוב, בגישה לפרוסקופית. מנתונים אלו ניתן ללמוד כי יש להביא בחשבון את בדיקת הדופלר ורמת הסמנים בהחלטה על הגישה הניתוחית בכלל והצורך בביצוע ביופסיית חתך-קפוא בפרט. בנוסף, גם בהנחה שהמדיניות היא לנתח כל ממצא ציסטי פשוט הגדול מ- 8 ס"מ, כל ממצא ציסטי שאינו פשוט (פפילציות, מחיצות), כל ממצא המאופיין ברמה גבוהה של CA-125 (>35IU/ml) וכל ממצא המאופיין בזרימות דם חריגות (RI<0.4) , אזי מתוך כלל הקבוצה עדיין נשארו שתי נשים אשר לא היו מנותחות (למעשה נשים אלו נותחו עקב Persistent Cyst). כך שניתוח ע"ס גילוי של ממצא חריג אחד (מהרשימה הנ"ל) מאופיין ברגישות של מעל ל- 90%. היות והמחקר מתמקד רק בנשים בהן נעשתה האבחנה, לא ניתן לדון על סגוליות ו- Positive/Negative Predictive Value.

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה