גינקולוגיה

טיפול ב-Valproate במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-ADHD (מתוך Neurology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי טיפול ב-Valproic Acid (דפלפט) במהלך ההיריון מלווה בסיכון גבוה כפליים להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כמו גם סיכון גבוה כפליים להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) בצאצא.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם ילדים שנולדו לאימהות שטופלו בנוגדי-פרכוס במהלך ההיריון מצויים בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-ADHD. הם התבססו על נתוני מאגר שבדי, אשר כלל 14,614 ילדים שנולדו בין השנים 1996-2011 והיו במעקב עד שנת 2013.

במהלך המחקר נאספו נתונים אודות שימוש בנוגדי-פרכוס במהלך הטרימסטר הראשון להיריון, אשר תועדו ב-22.7% מהנשים. שלוש התרופות הנפוצות שניתנו לנשים הרות כללו Valproic Acid (4.8%), Lamotrigine (6.8%) ו-Carbamazepine (9.7%).

מהנתונים עולה כי שימוש ב-Valproic Acid לווה בסיכון גבוה פי 2.30 להפרעות מהספקטרום של אוטיזם (יחס סיכון של 2.30, רווח בר-סמך 95% של 1.53-3.47) ו-ADHD (יחס סיכון של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.28-2.38). מנגד, זוהה קשר שלא היה מובהק סטטיסטית בין שימוש ב-Carbamazepine או Lamotrigine ובין הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-ADHD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין עדויות לפיהן חשיפה ל-Lamotrigine מלווה בסיכון מוגבר לצאצא, בעוד שיש הוכחות לסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-ADHD בעקבות חשיפה תוך-רחמית ל-Valproic Acid. הממצאים מעידים כי חלק מהתרופות נוגדות הפרכוס עשויות להיות בטוחות יותר לשימוש במהלך ההיריון, בהשוואה לאחרות.

Neurology. Published online October 28, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה