מחלות זיהומיות

Antimicrobial treatment in diabetic women with asymptomatic bacteriuria




השכיחות של זיהומים בדרכי השתן בקרב נשים חולות סוכרת היא כידוע גבוהה פי שתיים עד פי שלוש בהשוואה לנשים לא סוכרתיות. זאת ועוד, בנשים סוכרתיות ישנה שכיחות גבוהה יותר של זיהומים בדרכי השתן העליונות. ב-80% מן הנשים הסוכרתיות שיש להן בקטריאוריה יש עדות לזיהום של פרנכימת הכליה. פיאלונפריטיס שכיחה פי 4-5 יותר בקרב נשים סוכרתיות .

דרכי השתן הם המקור השכיח ביותר לבקטרמיה בקרב סוכרתיים. הסיבוכים של זיהומים בדרכי השתן שכיחים הרבה יותר בקרב חולי סוכרת, סיבוכים כמו פיאלונפריטיס, אורו-ספסיס,אישפוזים בגלל זיהומים חריפים, וכן סיבוכים נדירים יותר כמו אבצסים כלתיים, ציסטיטיס, רנל קפילארי נקרוזיס ועוד. בקטריאוריה סימפטומטית היא אפוא סימן חשוב אצל חולי סוכרת, סימן שצריך לעורר את תשומת הלב של הקלינאי. עובדות אלה מוכרות היטב לכל.

מדוע יש לחולי סוכרת שכיחות גבוהה יותר של זיהומים בדרכי השתן ונטייה גדולה יותר לסבול מזיהומים קשים? לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. על פי הסברה המקובלת גורמים רבים חברו על מנת להעלות את השכיחות והחומרה של זיהומים בדרכי השתן: הפרעה בהתרוקנות כיס השתן בגלל נוירופתיה סוכרתית, הגדלת נפח כיס השתן והגדלת ה-residual volume בגלל פגיעה סנסורית ועוד. כמו כן, ישנה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אנטומיות בקרב נשים סוכרתיות, הפרעות כמו ציסטוצלה, רקטוצלה, וציסטו-אורתרוצלה.

האם בקטריאוריה אסימפטומטית אף היא מצב המחייב תשומת לב וטיפול מיידי אצל חולי סוכרת? בנושא זה היו רבים מאד שהתייחסו לבקטריאוריה אסימפטומטית באותה קפדנות שאנו מתייחסים לזיהום סימפטומטי, וכי חוסר אבחון וטיפול מתאים בבקטריאוריה אסימפטומטית בחולי סוכרת עלול לגרום לסיבוכים כלייתיים קשים. מתברר שלא כן הוא: מחקר מתוכנן ומבוקר היטב המתפרסם ב-NEJM מדגים כי טיפול בבקטריאוריה אסימפטומטית בחולי סוכרת, איננו משנה את הסיכון לסיבוכים או לזיהומים נוספים.

הרדינג ועמיתיו גיסו למעלה מ-100 חולות סוכרת עם בקטריאוריה אסימפטומטית למחקר: מחצית מן הנשים טופלו בטיפול אנטיביוטי , ואילו המחצית השניה לא טופלה. הנשים היו במעקב במשך שנתיים. החוקרים עקבו בקפדנות אחר מספר רב מאד של משתנים רלבנטיים כמו מידת איזון הסוכרת, תרביות שתן חוזרות, תפקוד כלייתי, כמו גם נתונים אפידמיולוגים.

בתום 27 חודשי מעקב מדווחים הארדינג ועמיתיו כי טיפול אנטיביוטי בבקטריאוריה אסימפטומטית הפחית את הבקטריאוריה בארבעת השבועות שלאחר הטיפול, ואולם בטווח הארוך יותר לא היתה לטיפול כל השפעה מבחינת הפחתת הסיכון לזיהום סימפטומטי בדרכי השתן בשנתיים שלאחר מכן. עובדה מעניינת היא שהחולים המטופלים חזרו וסבלו מאפיזודות רבות יותר של בקטריאוריה אסימטומטית במשך השנים.

מאמר המערכת של ה-NEJM מציין כי המסקנה העולה ממחקר מצוין ויסודי זה היא כי אין כל תועלת בטיפול בבקטריאוריה אסימפטומטית בחולות סוכרת, הטיפול איננו מפחית את הסיכון לסיבוכים קשים בהמשך. מכאן שאין גם טעם בביצוע בדיקות סריקה לגילוי בקטריאוריה בחולי סוכרת.

G. K. M. Harding, G.G. Zhanel, L.E. Nicoll, M. Cheang. Antimicrobial treatment in diabetic women with asymptomatic bacteriuria. The New England Journal of Medicine Vol. 347 No. 20. 14 November, 2002.

V. T. Andriole et al. Asymptomatic bacteriuria in patients with diabetes – Enemy or innocent visitor? The New England Journal of Medicine Vol. 347. No. 20. 14 November, 2002. No abstract available.

הסקירה באדיבות הג’ורנאל קלאב, המגזין הרפואי המוקלט

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה