מחלות זיהומיות

SARS – האם זו פנדמיה עולמית חדשה? סקירה מיוחדת מאת פרופ’ רובינשטיין עורך מדור מחלות זיהומיות



“כשצרות מתרחשות-הן באות בצרורות” דומה שמשפט שחוק זה הינו נכון במיוחד לגבי תסמונת SARS שהעולם חווה עתה. בתקופה בה הדריכות העולמית מופנית אל סיכוני האבעבועות השחורות האנטרקס וכלי נשק אחרים של לוחמה ביולוגית,תסמונת זו SEVERE ACUTE RESIRATORY SYNDROM שראשי המלים שלה יוצרות את שם התיסמונת SARS הייתה וודאי הדבר האחרון שייחלו לו.

מחלת ה SARS הינה מחלה נשימתית חריפה שסימניה משתרעים בין מחלת חום קצרה ללא סימפטומים מיוחדים לבין דלקת ריאות מסכנת חיים.

נכון ליום ו’ ה-28-מרץ-2003 דווח לארגון הבריאות העולמי (אב”ע) על 1408 חולים ו58 נפטרים מפרוץ המגפה (במחצית נובמבר-2002 בסין). במשך יממה בודדת (מה 27 למרץ עד ה-28 מרץ) נוספו למספר מעודכן זה 85 חולים ו-4 מיקרי מוות (עליה יומית של 4.3% במספר החולים ו 6.9% במספר הניפטרים). מהונג קונג סינגפור וארצות אחרות מצטיירת התמונה כי קיימת הכפלה במספר המיקרים ובמקרי המוות כתוצאה מהמחלה מדי שבוע.

למרות שהמחלה כאמור החלה בסין במחצית נובמבר 2002 המקרה הראשון שאובחן כתסמונת SARS היה ב-15-פברואר-2003 בהאנוי (וויטנאם). נכון ליום ו’ האחרון 28/03/03, דיווחו הארצות הבאות על מקרי SARS: ארה”ב 51 מיקרים חשודים ב 21 מדינות, קנדה- 28 מיקרים ו-3 מיקרי מוות, סין 806 מיקרים ובהם 34 מיקרי מוות, הונג קונג -367 מיקרים ו 10 מיקרי מוות (בהם מקרה אחד של תייר אמריקאי שבא מוויטנאם), סינגפור 78 מקרים ו 2 מקרי מוות, , וויטנאם 58 מקרים ו 4 מקרי מוות טאיוון- 6 מקרים, צרפת-1 מקרה, גרמניה-4 מיקרים, איטליה-2 מקרים, אירלנד- 2 מקרים, רומניה- 3מקרים, , שוויץ- 2 מקרים, תאילנד- 3 מקרים, בריטניה 3מקרים.

שלטונות סינגפור הטילו קרנטינה על למעלה מ-860 אנשים החשודים שנדבקו במחלה וסגרו את בתי הספר באי למשך שבוע (עד ה 6 באפריל). שלטונות הונג קונג הטילו קרנטינה על כ 1000 איש וסגרו אף הם את בתי הספר. שלטונות הבריאות בהונג קונג חוששים כי המחלה התפשטה כבר לאוכלוסית הונג קונג שאינה תיירים.

ביום שבת האחרון(29/03/03 )התחוור לחוקרים בהונג קונג וכן לחוקרי ה CDC כי הגורם ל SARS הינו נגיף המשתייך ל CORONAVIRUS עם רצף גנטי שלא היה ידוע עד כה. עלה כבר בידי החוקרים בהונג קונג לפתח PCR שיאפשר איבחון ספציפי ומדויק של הנגיף המחולל.

נגיף הקורונה זכה לשמו בשל מראהו האלקטרומיקרוסקופי בו נראה הנגיף ככתר (קורונה). הנגיף הוא RNA חד גדילי. הנגיף נפוץ בבע”ח שונים כגון: חולדות, עכברים, עופות, תרנגולי הודו, עגלים, כלבים, חתולים, ארנבות וחזירים.. המחלה בבע”ח היא מחלת כלי הנשימה, מערכת העיכול, מערכת העצבים המרכזית ומערכת הכליות. הנגיף מתרבה בציטופלסמה, נארז בשלפוחיות ומופרש מהתא החוצה. באדם בודדו נגיפי הקורונה ממערכת הנשימה מחולים עם הצטננויות או זיהומים של מערכת הנשימה העליונה אולם בתינוקות הם מסוגלים לגרום לדלקת ריאות קשה, בילדים להתקפי אסתמה, בצעירים לדלקת ריאות ולתפליט ריאתי ובמבוגרים עם ברונכיטיס כרונית הם גורמים להתקפי ברונכיטיס ולהרעה בתפקודי הריאה.

ההדבקה מתרחשת כתוצאה מהעברה טיפתית של הנגיף, לכן יש צרך במגע קרוב עם החולה המדביק ואכן רוב המקרים שדווחו היו בין בני משפחה של החולה, או באנשים שישבו במטוס בסמוך לחולה שהשתעל או התעטש וכן בצוותים רפואיים שטיפלו בחולים אלה טרם שהאבחנה נקבעה.

אב”ע ממליץ על פקוח על נוסעים בטיסות בינלאומיות המגיעים מערים מסוימות מארבע ארצות בהן הדבקות בים אדם לאדם הוכחה והן : סין (כולל הונג קונג, בייג’ין,טאיוון), סינגפור, וויטנאם (האנוי) וקנדה (טורונטו) . הפיקוח כולל תישאול הנוסעים לחפוש לאחר סימפטומים מחשידים ל SARS. אב”ע הוציא גם הנחיות לחברות התעופה כיצד לנהוג בנוסעי טיסות בהם מתגלה חשוד למחלת ה SARS.

בפגישה מדעית שנערכה ע”י VIDEO CONFERENCE ב 26-מרץ-2003 ואורגנה ע”י אב”ע השתתפו 80 מומחים מ 13 ארצות. בסכום הפגישה נאמר כי סימני המחלה הראשוניים זהים בכל המקרים. המחלה מתחילה בחום גבוה בכל החולים. ברבים מהחולים קיימים כאבי שרירים (מיאלגיה) צמרמורות ושעול לא-פרודוקטיבי (ללא כיח). 3-4 ימים לאחר מכן לרוב החולים יש ממצאים בצלומי החזה. צלומי החזה מראים הרעה המתקדמת עם הזמן. התסנינים שהינם אינטרסטיציאלים מתפשטים לשתי הראות וגורמים למראה מעורפל של הראות. ביום 6-7 ברוב החולים (80-90%) תחול הטבה בסימפטומים ובסימני המחלה. במיעוט המקרים תחול הרעה נוספת לכוון ARDS והם יזדקקו להנשמה מלאכותית. בקבוצה זו ישנם אלה שיזדקקו להנשמה מלאכותית לתקופות ארוכות והתמותה בהם תהיה גבוהה. התמותה מופיעה בדרך כלל בחולים עם מחלות יסוד נוספות ובגיל מעל 40 שנה.

המומחים תמימי דעים כי אין טפול אנטי-וויראלי אפקטיבי. למרות שהתרופה האנטיוויראלית ריבאווירין נוסתה כטיפול לבד, או בשלוב עם סטרואידים, אין כרגע מידע כי טפול זה הינו אפקטיבי. במקרים קשים המסתבכים בזהומי- על חיידקיים יש לטפל באנטיביוטיקה המתאימה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה