מחלות זיהומיות

עדכון והערכת מצב עדכנית לנושא ה- SARS / פרופ’ רובינשטיין

מאז עדכוננו האחרון לפני שבועיים עלה מקרי חולי ה SARS בעולם מ 2890 (ב-11 אפריל) ל4649 עליה של כ 61%. מספר הנפטרים הינו 210 והתמותה הממוצעת המעודכנת הינה כ 4.5% (עליה מ -3.8%) עליה דיווחנו לפני כשבועיים.

מספר הארצות בהן פשה ה SARS עלה מ21 ל 26 ונוספו עליהן בין השאר: בולגריה, דרום אפריקה, אירלנד,יפן, מלזיה, שבדיה והפיליפינים.

 גם בישראל קיים בשעת כתיבת השורות חשד שעדיין לא אומת על המצאות שני מיקרי SARS.

הנתון המדאיג הוא קצב העלייה הגבוה בסין שבה ישנה עליה יומית בת כ 5% במיקרים המדווחים (50% עליה שבועית !!!), עליה זו נובעת מהופעת מיקרים במחוזות חדשים בסין -רוב החולים הם מקרב צוותים רפואיים.כן ישנם דיווחים חדשים במדינות השכנות לסין.

מדאיגה כמו כן היא התמותה בת כ 10% המדווחת מקנדה וסינגפור ותמותה בת כ – 7.3% המדווחת מהונג קונג לעומת התמותה הממוצעת בת 4% בכלל העולם.

טבלה 1: דיווחי SARS מארצות העולם מעודכן ל 24-אפריל-2003

אב”ע צירף את טורונטו לרשימת הערים בהן לא מומלץ לבקר וגרם לתגובה קשה של הממשלה הקנדית ולזעם מופגן כלפי המלצה זו.

בסינגפור וסין חוששים כי הנזק הכלכלי של ה SARS יסתכם בהרבה מיליארדי דולרים שיעכבו או אף יהפכו את מגמת הצמיחה הכלכלית של ארצות אלה. חברות תעופה ושרשרות בתי מלון בדרום מזרח אסיה מדווחות על ירידה דרמטית בתפוסתן וחוזות הרעה ניכרת בדוח”ותיהם הכספיים. בסינגפור נסגרו כליל בתי הספר ובסין ביטלו השילטונות את חגיגות ה 1-במאי בכדי למנוע הצטופפות אנשים והעברת המחלה. בסין מהלכות שמועות כי היציאה והכניסה לבייג’ין נאסרו לתושבים סיניים וכי החלה שם אגירת מוצרי מזון ומים מחשד לסגירת המרכולים ועוצר כללי.

ויטנאם – נקודת אור חיובית !

לעומת זאת בוויטנאם נוצר הרושם כי השלטונות עצרו את התפשטות המחלה, בין השאר ע”י פעולות נמרצות שנקט ביה”ח בו היה החולה האמריקאי שנפטר מאוחר יותר מאושפז, וצעדים נוספים שהשלטונות נקטו-בין השאר סגירת גבול ויטנאם עם סין, שכן לא דווח על מקרים חדשים זה 17 יום ברציפות. אם מגמה זו תמשיך תוכרז ויטנאם בקרוב (30-אפריל) אזור חפשי מ SARS וההגבלות המוטלות על תיירים לשם יוסרו.

מאמצים קדחתניים לפיתוח אמצעי איבחון וטיפול

אב”ע בשלוב עם 4 מעבדות רפרנס עובד בקדחתנות על יצור אצעים אבחנתיים אמינים. גם מעבדות נוספות בעולם משתתתפות במאמץ לפתוח אמצעים אבחנתיים הן PCR, הן מבחנים סרולוגיים לזיהוי נגדנים ספציפיים. יש לציין כי אין עדיין בנמצא מבחן אמין לאיבחון הזהום הנגיפי הזה.

  • נוגדנים בשיטת ה ELISA ניתנים לזהוי אצל חולים שחלו ב SARS רק מיום 21 ואילך. הסתכלות חדשה היא כי בעוד שהחוקרים מסין לא מצאו הוכחה לקיום נגיף הקורונה הגורם ל SARS ולנגדנים נגדו אצל בריאים, החוקרים בוויניפג, קנדה במעבדת הלאומית למיקרוביולוגיה הקנדית גילו כי ל 20% מכלל הביקורות היתה עדות לנוגדני SARS בדמם. הסתכלות זו הינה מעוררת חשש על אמינות המבחן.
  • נוגדנים מנצנצים (IMMUNOFLUORESCENT) לנגיף SARS מומת הקשור לזכוכית הנושא ניתן לזהות כבר ביום ה 10 לאחר תחילת הסימפטומים.
  • PCR- פרימרים פותחו ע”י אב”ע ומעבדות הרפרנס וניתנים לכל מעבדה המבקשת את מבנה הפרימר’ס.. הבעייה הינה לקבל דגימה שהינה חיובית ושתוכל לשמש כבקורת חיובית (POSITIVE CONTROL). אב”ע ממליץ על אשרור בדיקה חיובית ע”י מעבדה הקשורה לאב”ע. כן ממליץ הארגון לשת”פ בין מעבדות המתמחות בנושא.
  • תרבית תאים-זו עדיין השיטה המומלצת היחידה להוכחת קיום הנגיף על אף היותה מסובכת וקשה לביצוע.

מהונג קונג דווח על המצאות מספר מוטנטים לנגיף ה SARS. למעשה בין חולי מלון “מטרופול” שהיווה את אחד ממוקדי ההתפרצות של SARS נמצאו גם חולים מהם בודדו בעת ובאותה עונה מספר מוטנטים-העשויים להסביר את פוטנציאל ההדבקה הגבוה של אותם חולים. מוטנטים מסוג זה לא בודדו בארצות אחרות. למוטנטים אלה ישנה חשיבות רבה הן ביכולת החוקרים ליצור חיסון שיכיל את כל או רוב המוטנטים האפשריים וכן בפתוח תרופות יעילות.

לדף ריכוז נתונים לגבי מחלת ה-SARS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה