מחלות זיהומיות

האם חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל מעלה את הסיכון לסרטן לבלב וכבד? (Eur J Epidemiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל ובין סיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות של הכבד והלבלב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אדי פליטה של דיזל הם קרצינוגן ידוע לבני אדם, אך עדויות מבוססות זמינות רק עבור הסיכון לסרטן ריאות. בהעדר מידע רב אודות סוגים אחרים של מחלות ממאירות הם ביקשו לבחון באופן שיטתי את הספרות ולקבוע את הקשר בין חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל ובין הסיכון לסרטן לבלב וכבד.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית במטרה לזהות מחקרי עוקבה לבחינת הקשר בין חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל ובין הסיכון למחלות ממאירות, מעבר לסרטן ריאות. הם ערכו ניתוח סטטיסטי במטרה לקבוע את הסיכון היחסי לסרטן כבד ולבלב.

מהנתונים עולה כי 15 מחקרים דיווחו על הקשר בין חשיפה לאדי דיזל ובין הסיכון לסרטן לבלב ו-14 מחקרים דיווחו על הקשר בין חשיפה לאדים אלו ובין הסיכון לסרטן כבד.

מניתוח הנתונים עולה עליה קלה בסיכון לסרטן לבלב בקרב עובדים שנחשפו לאדי דיזל (סיכון יחסי של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.14), בעיקר משנית לנתונים אודות היארעות הממאירות (סיכון יחסי של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.22). באשר לסרטן כבד, התוצאות הצביעו על קשר חיובי (סיכון יחסי של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.19), אם כי תועדו הערכות משמעותיות במחקרים שפורסמו לפני שנת 2000 (סיכון יחסי של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.82).

החוקרים מציינים כי הם לא זיהו עדויות משכנעות להטיית פרסום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים קשר בין חשיפה תעסוקתית לאדי דיזל ובין סיכון לממאירות של הכבד והלבלב. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים עם הערכה מפורטת יותר של החשיפה לאדי דיזל, נתוני ניטור סביבתי ובקרות מתאימות על-מנת להתגבר על ערפלנים אפשריים בבסיס הקשר שזוהה במחקר הנוכחי.

Eur J Epidemiol, Jan 30, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה