נוירולוגיה

מאפיינים של כאבי ראש הנובעים משימוש יתר בתרופות נגד כאבי-ראש.

Features of medication overuse headache following overuse of different acute headache drugs. Neurology 2002;59:1011-14.

כאבי ראש הנובעים משימוש יתר בתרופות נגד כאבי ראש  –                                                             (medication overuse headache או MOH) מופיעים ב- % 2- 1% מהאוכלוסיה הכללית. MOH הוגדר ע”י ה- International Headache Society ככאב ראש יומיומי קבוע, דיפוזי ועמום, לעתים בעל אופי פועם, ללא סימפטומים אוטונומיים נלווים, המופיע לאחר שימוש יתר בתרופות מקבוצת הארגוט או האנלגטיקה במשך יותר מ-15 יום בחודש לפחות במשך 3 חודשים. קריטריונים אלה של ה- International Headache Society פורסמו ב- 1988 והתבססו על נסיון עם תרופות ארגוט ואנלגטיקה כתרופות משולבות (למשל- עם קפאין, קודאין או ברביטורטים), אך הוא אינו כולל מאפיינים קליניים או פרמקולוגיים של MOH הנגרם ע”י טריפטנים. לאחרונה פורסמו דיווחים לפיהם שימוש יתר בטריפטנים עלול אף הוא לגרום ל- MOH. ניתן למנוע הופעת MOH ע”י הגבלת השימוש בתרופה למינון הקטן מהמינון החודשי הקריטי הממוצע. מודעות לקיומו של MOH והערכת התדירות החודשית הקריטית של נטילת תרופות והמינון החודשי הקריטי הממוצע לכל קבוצת תרופות יכולים להקטין את שכיחותה של בעיה זו.

מטרת המחקר היתה לבדוק מאפיינים של MOH, כמו- משך הזמן הקריטי הממוצע עד הופעת כאבי הראש, התדירות החודשית הקריטית של נטילת התרופות, המינון החודשי הקריטי הממוצע וכן מאפיינים קליניים ייחודיים של MOH לאחר שימוש בתרופות שונות נגד כאבי ראש, עם דגש על הטריפטנים החדשים.

שיטות: במחקר פרוספקטיבי, 98 חולים עם MOH ע”פ קריטריונים של ה- International Headache Society, עברו גמילה סטנדרטית מתרופותיהם במסגרת אשפוז. יומני החולים וראיונות מובנים שימשו לחישוב משך קריטי ממוצע עד להופעת MOH, התדירות הקריטית החודשית של נטילת התרופות, והמינון החודשי הקריטי הממוצע לכל סוג תרופה.

תוצאות: כ- 50% מהחולים בקבוצת המחקר השתמשו שימוש יתר באנלגטיקה, כ- 40% בטריפטנים ורק מיעוט החולים עשה שימוש יתר בתרופות מקבוצת הארגוט.המשך הקריטי הממוצע עד להופעת MOH היה הקצר ביותר לטריפטנים (3.3 ± 1.7 שנים), ארוך יותר לתרופות מקבוצת הארגוט

(2 ± 2.7 שנים) והארוך ביותר לאנלגטיקה (4.9 ± 4.8 שנים). התדירות הקריטית החודשית של נטילת התרופות היתה נמוכה ביותר עבור טריפטנים (7.6 ± 18.6 מנות בודדות לחודש), גבוהה יותר בתרופות ארגוט (18.1 ± 36.7 ) והגבוהה ביותר באנלגטיקה (63.5 ± 113.9). לחולים עם שימוש יתר בארגוט ובאנלגטיקה היה באופן טיפוסי כאב- ראש יומיומי מסוג tension-type , בעוד שחולים עם MOH עקב שימוש יתר בטריפטנים תיארו בד”כ כאב-ראש יומיומי דמוי מיגרנה או עליה בתדירות כאבי-הראש המיגרנוטים.

מסקנות: שימוש-יתר בטריפטנים גורם ל-MOH מהר יותר ובמינונים נמוכים יותר (החל מ- 10 מנות לחודש) בהשוואה לתרופות מקבוצת הארגוט או לאנלגטיקה. המאפיינים הקליניים של MOH תלויים בסוג התרופה שנעשה בה שימוש יתר. מאפיינים קליניים ופרמקולוגיים של MOH הנגרם ע”י טריפטנים מעוררים את הצורך בעדכון הקלסיפיקציה הנוכחית של ה- International Headache Society.

הצעות לקריאה מומלצת:

 1. Headche Classification Committee of the International Headache Society. Classification and diagnostic criteria for headache disorders, cranial neuralgias and facial pain. Cephalalgia 1988;8(suppl 7):1-96.

 2. Katsarava Z, Mueβig M, Fritsche G, Diener HC, Limmroth V. Clinical features of withdrawal headache following overuse of triptans in comparison to other anti-headache drugs. Neurology 2001;57:1694-8. .

3. Pini LA, Bigarelli M, Vitale G, Sternieri E. Headaches associated with chronic use of analgesics: a therapeutic approach. Headache 1996;36:433-9.

4. Welch KM, Nagesh V, Aurora S, Gelman N. Periaqueductal gray matter dysfunction in migraine: cause or the burden of illness? Headache 2001;41:629-37.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה