נוירולוגיה

התכווצויות טוניות-קלוניות בעקבות שימוש בויאגרה

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב, המגזין המוקלט:
Drug points: Tonic-clonic seizures in patients taking sildenafil

R. Gilad, Y. Lampl, Y. Eshel, M. Sadeh








הסילדנאפיל – הויאגרה היא מעכב ספציפי של הפוספודיאסטראז טייפ 5 ועל כן הוא מונע פירוק של הציקליק GMP. בין השאר גורמת הויאגרה לעליה בריכוזי הניטריק אוקסיד ולהרחבת כלי דם בעיקר באזור הקורפוס קברנוזוס. עד כה דווחו תופעות לוואי לא מעטות של הויאגרה. בין הידועות שבהם כאבי ראש, סומק בלחיים, הפרעה בראיית צבעים וכן תופעות-לוואי קרדיו-וסקולריות ניכרות. עד כה לא דווחו בספרות אירועים של התכווצויות לאחר שימוש בויאגרה. קבוצת רופאים מבית החולים וולפסון מדווחת ב-BMJ לראשונה על התכווצויות טוניות-קלוניות בעקבות שימוש בויאגרה.

רונית גלעד, יאיר למפל, יחיאל אשל, ומנחם סדן מהמחלקה הנוירולוגית בבית החולים וולפסון מדווחים בגיליון ה-19 באוקטובר של ה-BMJ: חולה בן 63 עם סיפור של יתר לחץ דם ופרט לכך בריא, הגיע לבית החולים באפיזודה ראשונה של התכווצויות טוניות-קלוניות. החולה לקח ויאגרה 50 מ”ג כשלוש שעות לפני שהופיעו ההתכווצויות הטוניות- קלוניות, על פי תיאור אשתו. בבית החולים נערך לו בירור מקיף שכלל CT של המוח, MRI ו-EEG שכולם היו תקינים. בנוסף לכך החולה עבר בירור קרדיאלי מלא שכלל א.ק.ג, מבחן מאמץ, אקוקרדיוגרף ומיפוי לב במאמץ, וכמו כן עבר אנגיוגרפיה של הקורונרים. כל הבדיקות היו תקינות והחולה שוחרר לביתו בהמלצה להפסיק את הטיפול בויאגרה.

שלושה חדשים לאחר מכן שב החולה ולקח כדור אחד של ויאגרה עד דעת עצמו, ושוב לאחר מספר שעות הופיעו התכווצויות טוניות-קלוניות. החולה מטופל כעת הקרבמזפין ומצבו טוב שנתיים לאחר האירוע.

אדם נוסף, בן 54, הגיע אף הוא לחדר המיון של בית החולים וולפסון בהתקף טוני-קלוני אף הוא כארבע וחצי שעות לאחר שנטל ויאגרה. כל הבדיקות הנוירולוגיות היו תקינות.

רופאי המחלקה הנוירולוגית של בית החולים וולפסון סבורים כי בשני חולים אלה לא נמצאה כל סיבה להתכווצויות הטוניות-קלוניות לבד מסמיכות הזמנים לנטילת הויאגרה. הדיעות כיום חלוקות אם ניטריק אוקסיד מעלה או מוריד את הסיכון להתקפים אפילפטיים, ועל כן לא ברור למה בדיוק ניתן לשייך את ההתקף האפילפטי שהופיע בעיקבות נטילת הויאגרה.

עד כה דווחו לחברת פיזר, יצרנית הויאגרה, רק 4 מקרים של התקפים אפילפטיים בעקבות ויאגרה, ולא ניתן היה לייחס אותם באופן חד משמעי תרופה עצמה.


R. Gilad, Y. Lampl, Y. Eshel, M. Sadeh. Drug points: Tonic-clonic seizures in patients taking sildenafil. BMJ Vol. 325, No. 7369, 19 October 2002.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה