נוירולוגיה

ההשפעה של ביצוע בו זמנית של מטלות קוגניטיביות שונות בעת ניתוח הליכה, על משתני זמן ומרחק בקרב ילדים

הגב’ סוזן לימון, פיזיותרפיסטית, מדור אורטופדיה

Hsiang-Ju Huang, MS PT

Vicki Stemmons Mercer PhD PT

Deborah Ellen Thorpe PhD PT PCS

Pediatric Physical Therapy 2003;15 (2):105-113

לתהליכי עיבוד קוגניטיבים תפקיד חשוב בביצוע פעולות מוטוריות. סיטואציות יומיומיות רבות דורשות מהפרט לחלק את יכולת הריכוז בין בצוע בו-זמנית של פעולה מוטורית וגם של פעולה קוגניטיבית.

מטרת המחקר

לבדוק את השפעת ביצוע שלש מטלות קוגניטיביות על מחזור ההליכה בקרב ילדים תקינים בני 5-7 שנים.

אוכלוסיית המחקר

25 ילדים אשר מתפתחים באופן תקין בני 5-7 שנים אשר גויסו דרך מעונות יום ובתי ספר יסודיים.

קריטריונים להכנסה לאוכלוסיית המחקר

משך הריון > 38 שבועות

דוברי אנגלית

ראייה ושמיעה תקינים

ללא אבחנה אורתופדית, נוירולוגית או של מערכת דם/לב.

ללא לקויי למידה

ללא אבחנה של פיגור שכלי

החל ללכת באופן עצמאי עד גיל 16 חודשים

ללא לקויי בהיגוי או בשפה

ללא בעיות בטווח ריכוז או בעיות התנהגות

תיאור המטלות

1. הליכה לאורך מסלול שאורכו 10 מטרים.

2. מטלה ויזואלית: הילד התבקש לזהות ולשיים עצמים וצעצועים מוכרים מתוך תמונות מוקרנות על מסך.

3. מטלה שמיעתית: הילד התבקשו לזהות קולות מוכרים מהסביבה (צופר של מכונית, פעמון של דלת כניסה, בכי של תינוק). משך כל אחד מהקולות היה פחות משתי שניות.

4. מטלת זיכרון: הילד התבקש לזכור סדרות של מספרים אקראיים. הילד היה צריך לחזור על המספרים לפי הסדר לאחר הפסקה של פרק הזמן הדרוש לו ללכת לאורך מסלול ההליכה.

החוקרים הסריטו בוידיאו את ביצוע כל המטלות ובעת ביצוע כל מטלות ההליכה נמדדו מהירות, מספר צעדים ואורך צעד.

מהלך המחקר

· לאחר קבלת הסכמת הורים, כל ילד אשר עמד בקריטריונים עבר בדיקה באמצעות:

Peabody Picture Vocabulary Test PPVT כדי לוודא שלילד יכולת לזהות תמונה במידה שיידרש ממנו במטלות המחקר וכדי לוודא שאוצר המילים שלו גדול מספיק על מנת להבין הוראות המחקר כראוי.

· מדדו גובה ומשקל לכל הילדים

· הילד התבקש ללכת לאורך מסלול הליכה פעמיים. ממוצע הזמן של שני הביצועים היה משך זמן ההמתנה בין שמיעת סדרת המספרים עד לבקשה שהילד יחזור על המספרים בעל פה.

· ביצוע כל אחת משלשת המטלות הקוגניטיביות (ויזואלי, שמיעתי, זיכרון). הילד ישב על כסא בתחילתו של מסלול ההליכה בעת ביצוע המטלות הקוגניטיביות.

· מנוחה של 5 דקות.

(לפי סדר אקראי):

· הליכה בלבד

· הליכה ביחד עם מטלה ויזואלית

· הליכה ביחד עם מטלה שמיעתית

· הליכה ביחד עם מטלת זיכרון

תוצאות

נמצא הבדל משמעותי במשתני ההליכה בין מטלת הליכה בלבד והליכה ביחד עם ביצוע מטלה קוגניטיבית.

מהירות ההליכה הייתה נמוכה יותר בעת ביצוע שתי מטלות בו זמנית מאשר בעת ביצוע המטלה הבודדת.

מספר צעדים היה נמוך יותר בעת ביצוע שתי מטלות בו זמנית מאשר בעת ביצוע מטלה בודדת, ואורך הצעד היה קצר יותר בעת ביצוע בו זמנית של שתי מטלות.

בעת ביצוע שלשת הביצועים של מטלות בו זמנית, מהירות ההליכה ומספר צעדים היה הנמוך ביותר בעת ההליכה ומטלה שמיעתית בו זמנית.

אורך הצעד היה הנמוך ביותר בעת ביצוע הליכה ומטלת זיכרון בו זמנית.

ההשפעה של חיבור מטלות על דיוק הביצוע של המטלות הקוגניטיביות:

מטלה שמיעתית- חל שיפור באחוז התשובות הנכונות בעת ביצוע בו זמנית עם הליכה.

מטלת זיכרון- חלה ירידה בדיוק הביצוע בעת החיבור בין מטלת הזיכרון להליכה.

לא חל שינוי בדיוק הביצוע של המטלה הויזואלית בעת החיבור בין מטלה ויזואלית להליכה.

סיכום

נמצא שביצוע מטלות קוגניטיביות בו זמנית עם הליכה משפיעה לרעה על המשתנים מהירות, מספר צעדים ואורך הצעד בקרב ילדים בני 5-7 שנים. לממצאים אלו השלכות לגבי לימוד מטלות מוטוריות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה