T-cell lymphoma-revisited

הלימפומות האלו מענינות מהיבטים שונים, ביניהם המעורבות העורית , העמידות לטיפול ומכאן ניגזרת הפרוגנוזה. Trimetrexate זו תרופה ליפופילית הפועלת נגד חומצה פולית כמו Methotrexate.

 בניגוד למטוטרקסט , תרופה זו איננה עוברת Polyglutamylation ולכן באופן תיאורטי תיווצר פחות עמידות. הקבוצה של Cabanillas (1) ניסתה תרופה זו ?-20 חולים, 3 עם לימפומה אנאפלסטית, 15 עם מיקוזיס פונגואידס ?-2 עם לימפומה היקפית. כל החולים היו עמידים לטיפולים השוטפים. מתוך כלל החולים, חולה אחד עם טרנספורמציה לתאים גדולים השיג הפוגה מלאה ועוד 6 השיגו הפוגה חלקית.

תופעות הלוואי כללו נויטרופניה, טרומבוציטופניה ומוקוזיטיס כולן חלפו תוך ימים ספורים. כמו בתרופות אחרות בתחילת השימוש בהן, גם בתרופה זו יש צורך ללמוד כיצד להשתמש . התוצאות לפחות מעודדות ומצדיקות ניסיונות נוספים, קרוב לוודאי בשילוב עם תרופה אחרת . הקבוצה של Hoelzer (2) מדווחת על הטיפול בלימפומה לימפובלסטית מתאי T כאשר החולים טופלו בטיפול של לוקמיה לימפובלסטית חריפה.

 החולים טופלו בפרוטוקול המכונה GMALL וכולל Prednisone, Vincristine, Daunorubicin Methotrexate, L-Asparaginase, Cyclophosphamide Cytarabine, B-Mercaptopurine ןהקרנות על הגולגולת ועל המיצר.

 גיל החולים נע בין 15-61 שנה, 29 היו מעל גיל 21. 42/45 הגיעו להפוגה מלאה. מתוכם, ?-15 המחלה נשנתה תוך שנה. מתוך הקבוצה האחרונה, ?-7 המחלה חזרה במיצר, למרות טיפול הקרנתי שכלל GY24. התוצאות מדברות בעד עצמן. מטרידה העובדה של אחוז ההישנות הגבוה (45) בשדה מוקרן. כנראה שיש צורך להקרין במינון גבוה יותר.

 מאידך, הקרנה על מיצר לחולים המטופלים במינון מלא של אנטרהציקלין היא בעייתית. יתרה מזו, הפרוטוקול מאוד אגרסיבי ומאוד מורכבולכן קשה לישם אותו. בכל זאת, זו גישה טיפולית שיש לחשוב עליה במקרים דומים. היבט אחר הוא בדיקת Residual disease (RD) בלוקימיות לימפתיות מתאי T;B. הקבוצה של van Dongen (3) מדווחת על בדיקות PCR חוזרות ?-71 חולים עם לוקמיה מתאי T לעומת 210 חולים עם פרהקורסורים של תאי B.

בקבוצה הראשונה RD היה גבוה יותר, מה שמתאים הן לעמידות לטיפול והן לפרגנוזה הפחות טובה . מבחינה זו המחקר רק מאשר בצורה מבוקרת את הידוע מזה זמן רב. לפי בדיקות ?-MRD 23% מחולי T לוקמיה נמצאו בקטגוריה של סיכון קטן לעומת 46% מחולים עם פרהקורסורים לתאי B. יתרה מזו, חולים בסיכון גבוה להישנות המחלה היו 28;11 אחוזים בהתאמה.

כאמור, נתונים אלו מאשרים את הידוע על תוצאות הטיפול בחולים אלו- הפרוגנוזה בלויקמיות מסוג T היא פחות טובה.


A.H.Sarris et al;1

Trimetrexate in relapsed T-cell Lymphoma with skin involvement.

J.Clin.Onc. 20: 2876-2880, 2002.

2. Hoelzer D et al

Outcome of adult patients with T-Lymphoblastic lymphoma treated according to protocols for acute lymphoblastic leukemia.

Blood: 2002; 99: 4379-4385

3. Willemse M.J. et al

Detection of minimal residual disease identifies differences in treatment response between T-ALL and precursor B-ALL.

Blood : 2002; 99: 4386-4393.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה