תופעות לוואי מאוחרות בהמטואונקולוגיה


תופעות לוואי מאוחרות כסיבוך לטיפולים בהמטואונקולוגיה מוכרות שנים רבות.

גידולי בלוטת התריס ותת פעילות הבלוטה לאחר הקרנות, אי ספיקת הלב לאחר טיפול באנטרה ציקלינים ולוקמיה חריפה בחולי הודג’קין אשר טופלו במיוחד על ידי הקרנות ו- MOPP אלו הן דוגמאות המצביעות על המגוון של תופעות הלוואי המאוחרות.

Zuber וחב’ (1) מדווחים על מיקרואנגינפאתיה בעקבות טיפול באינטרפרוןאלפא. תופעות לוואי מאוחרות וידועות הן נפרוטוקסיות, נוירוטוקסיות, ירידה במשקל, לאות מתמדת ועוד.

מיקרואנגינפאתיה דווחה לראשונה ב-1993 ומאז דווחו 20 מקרים נוספים. בעבודה הנוכחית מתוארים 8 חולים נוספים. כולם סבלו מ- CML, טופלו במינוני אינטרפרון שונים (58-9 מיליון יחידות בשבוע, בממוצע 39.1 מיליון יחידות).

הביטוי הקליני של מיקרואנגינפאתיה היה עלייה חדה בלחץ הדם בחמישה חולים Raynaud בשלושה חולים נמק רחיקני בשני חולים. בכולם היתה הפרשה משמעותית של חלבון בשתן. בחמישה נמצאה עלייה של הקריאטינין מעל 1.3 מג”ר/ד”ל. בכל החולים לא נמצאו סימני DIC ולא נמצאה עלייה בנוגדנים לקרדיוליפין. טרומבוציטופניה נמצאה רק בשלושה חולים. ביופסיה כלייתית בוצעה בכולם והדגימה שינויים מיקרואנגיופאתיים אופיניים.

הבעייה היא שהפסקת מתן אינטרפרון גרמה להחמרת CML בכולם, בארבעה נותרה אי ספיקה כלייתית שהצריכה דיאליזה כרונית בשניים. פעילות מטלופרוטאינזה של פקטור פון וילברנד נבדקה רק בשניים והיתה אפסית באחד מהם.

תיאור 29 חולים עם מיקרואנגינפאתיה בעקבות מתן אינטרפרון מצביעה על כך שלא מדובר במקריות. התופעה הופיעה 67-5 חודש מתחילת הטיפול ורוב החולים קיבלו מינון גבוה של אינטרפרון.

הקבוצה של (Andrieu (2 מדווחת על שכיחות לוקמיה חריפה במשך מעקב של 15 שנה אחר חולי הודג’קין. כל החולים טופלו בהקרנות וכימותראפיה. לאחר MOPP אובחנה לוקמיה ב- 9/462 חולים ולאחר ABVD נמצאה לוקמיה ב- 4/373. הסיכון להופעת לוקמיה תוך 15 שנה היה בקבוצות אלו 3.4% ; 1.3% בהתאמה. שיעורים אלו נמוכים מאלו המדווחים בספרי הלימוד בהמטולוגיה.

בקבוצה שטופלה ב-MOPP, ככל ששדה ההקרנה היה גדול יותר כך גברה הסכנה לחלות בלוקמיה חריפה. תצפית כזו לא היתה בין החולים שטופלו ב- ABVD.

1.Zuber J., F. Martinez , D.Droz. Alpha-Interferon-Associated Thrombotic microangiopathy. Medicine, 2002: 81; 321-331.

2. Delwail V., J-P. Jais P.Colonna and J.M. Andrieu Fifteen- Year secondary leukemia risk observed in 761 patients with Hodgkin’s disease prospectively treated by MOPP or ABVD chemotherapy plus high dose irradiation. Brit.J. Haematol.:2002, 118, 189-194.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה