האם יש ערך בבדיקה עצמית של שד ?

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב – המגזין המוקלט:

Randomized trial of breast self-examination in Shanghai: Final results

D. B. Thomas and others









על אף שמחקרים לא מעטים כבר הראו בעבר כי אין תועלת בבדיקת שד עצמית על-ידי נשים, הנושא שב ועולה מדי פעם: הנה אם כן מחקר נוסף המראה כי אין כל תועלת בבדיקת שד עצמית על-ידי נשים.

המחקר נערך בסין בקרב כ-133,000 נשים שהיו עובדות בתי חרושת. המחקר נערך ב-519 בתי חרושת. במחצית מהם עברו הנשים העובדות קורס הדרכה לבדיקה עצמית של השדיים ומחציתם שימשו כקבוצת ביקורת. בדיקות ממוגרפיה לא היו זמינות לנשים, וכמו כן רב הנשים לא עברו בדיקת שד על-ידי רופא. בתום מעקב של 10 שנים לא נמצא כל הבדל בתמותה מסרטן השד בקרב נשים מקבוצת הבדיקה העצמית ובין נשים מקבוצת הביקורת. בקבוצת הבדיקה העצמית בוצעו הרבה יותר ביופסיות בתקופת המחקר.

מאמר המערכת של ה-Journal of National Cancer Inst מגיב על תוצאות המחקר ומסכם כי למי שעדיין היה ספק, הנה הוכחה ניצחת כי אין כל תועלת בבדיקה עצמית של השד. יתכן כי השילוב של בדיקת רופא, ממוגרפיה ובדיקה עצמית יניב תוצאות אחרות, אך אין כל ספק כי הסתמכות על בדיקה עצמית היא חסרת ערך לגילוי מוקדם ושיפור התמותה מסרטן השד.


D. B. Thomas and others. Randomized trial of breast self-examination in Shanghai: Final results. J Natl Cancer Inst 2 October 2002; 94:1445-57.

R. Harris, L. S. Kinsinger. Routinely teaching breast self-examination is dead: What does this mean? J Natl Cancer ints. 2 October 2002; 94:1420-1.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה