שימוש בגלולות מניעה והסיכון לסרטן צוואר הרחם

הועבר באדיבות מערכת הג’ורנאל קלאב, המגזין המוקלט, (מס’ 392).

Cervical cancer and use of hormonal contraceptives: a systematic review. Jennifer S Smith. Lancet, 2003; 361: 1159-67.

http://www.thelancet.com/journal/vol361/iss9364/full/llan.361.9364.original_research.25149.1

שימוש בגלולות מניעה והסיכון לסרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים בארצות מתפתחות. זיהום מתמיד של אפיתל הצוואר בזנים מסוימים של HPV (human papillomavirus) נחשב לגורם המשמעותי ביותר בגרימת המחלה. הזנים הקשורים בסרטן צוואר הרחם מועברים במגע מיני ודומה שאחוז גבוה מהנשים הפעילות מינית נדבקות בזן אחד או יותר בשלב מסוים בחייהן.

מחקרים שפורסמו לאחרונה מעלים חשד שנשים חיוביות ל- HPV-DNA הנוטלות גלולות למניעת הריון למשך יותר מ-5 שנים, נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סרטן צוואר הרחם. מחקר זה מציג סקירה של מאמרים העוסקים בקשר בין משך השימוש בגלולות לסיכון מוגבר לסרטן צוואר הרחם בנשים חיוביות ל-HPV.

המידע נאסף מ-28 מחקרים, שכללו בסה”כ 12,531 נשים עם סרטן צוואר הרחם. בהשוואה לנשים שלא השתמשו בגלולות למניעת הריון, הסיכון היחסי לסרטן צוואר הרחם עלה ככל שמשך השימוש בגלולות עלה: בהשוואה לאוכלוסיית הנשים הכללית הסיכון היחסי הקשור בנטילת גלולות במשך פחות מחמש שנים היה 1.1 (כלומר עלייה של 10% בסיכון היחסי), שימוש של בין 5 ל-9 שנים 1.6, היינו גידול של 60% בסיכון היחסי, ומעל 10 שנים היה יחס סיכון של 2.2 – למעלה מכפול.

גם עבור נשים חיוביות ל-HPV הסיכון היחסי היה דומה בתקופות של מעל 5 שנים, בעוד ששימוש של עד 5 שנים בגלולות לא נמצא כמגדיל את הסיכון לסרטן צוואר הרחם אצל הנשים החיוביות ל-HPV .

התוצאות היו דומות עבור קרצינומה צווארית in situ, עבור קרצינומה של תאים קשקשיים ואדנוקרצינומה, וכן במחקרים שהותאמו למצב ה-HPV, מספר השותפים המיניים, סריקות של צוואר הרחם, עישון ושימוש באמצעי מניעה חוצצים.

מהמידע המועט שקיים נמצא שהסיכון היחסי לסרטן צוואר הרחם יורד לאחר הפסקת השימוש בגלולות. עם זאת יש לציין שהייתה שונות בתכנון המחקרים השונים ובתוצאות שהתקבלו המקשות על הסקת מסקנות חד משמעיות.

מכל מקום, אם ננסה לסכם הרי שמהסקירה עולה שיש קשר בין שימוש ממושך באמצעי מניעה הורמונליים לסיכון מוגבר לסרטן צוואר הרחם. ראוי לציין שלמחקר מספר מגבלות: מכיוון שזיהום מתמיד ב-HPV הוא ככל הנראה הגורם החשוב ביותר להופעת סרטן צוואר הרחם, חשוב לברר האם יש הטיה של התוצאות הקשורה בזיהום ב-HPV.

למרות שנעשה ניסיון לבטל את ההטיה האפשרית על-ידי מעקב אחר נשים חיוביות ל-HPV בלבד, ולא נמצאו הבדלים משמעותיים בתוצאות בהשוואה למחקרים אחרים, עדיין יתכן שכל המחקרים שעוסקים בקשר בין שימוש בגלולות וסיכון לסרטן הרחם סובלים מהטיה או הטיות בלתי ידועים.

סריקה של צוואר הרחם עלולה גם היא לגרום להטיה בתוצאות מחקרים שבודקים את הסיכון לסרטן צוואר הרחם ושימוש באמצעי מניעה הורמונליים. נשים שנוטלות גלולות סביר יותר שיעברו סריקה של צוואר הרחם, ולכן גם עולה השכיחות של גילוי מוקדם של נגעים בצוואר.

עם זאת, ממידע שמתקבל ממחקרים שביצעו תיקון לפי סריקה נמצאו תוצאות דומות לשאר המחקרים. כמו כן, הסיכון בארצות מתפתחות, בהם נשים רבות לא נסרקו, לא היה שונה מארצות מפותחות.

אם כן, האם אנו יכולים להסיק מסקנות ממאמר זה? אין ספק שאחת השאלות החשובות מבחינת בריאות הציבור היא האם יש לשימוש בגלולות השפעה מתמשכת על הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. מחברי המאמר, בזהירות המתחייבת, טוענים שלמרות שקיים מידע מוגבל שמצביע על ירידה בסיכון לאחר הפסקת הטיפול, סקירה זו עדיין אינה יכולה לספק תשובות לשאלה חשובה זו ויש צורך במחקרים נוספים שיאספו מידע בנוגע להשפעה של משך השימוש בגלולות בהתייחס גם לזמן מאז הופסק השימוש בהן.

אנו מכל מקום סבורים שיש מקום ליידע את המטופלות שלנו על כך שקיים חשש ששימוש ממושך בגלולות למניעת הריון עלול להגביר את הסיכון לסרטן צוואר הרחם, ושעליהן לשקול אמצעי מניעה חליפיים לאחר תקופה של 5 שנות שימוש בגלולה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה