אונקולוגיה

האם טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון לתמותה עקב סרטן שד? (JAMA Network)

טיפול בסטטינים לאחר אבחנה של סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לתמותה עקב המחלה הממארת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הירידה הגדולה ביותר לתמותה עקב סרטן שד הייתה הגדולה ביותר בנשים בהן רמות כולסטרול ירדו עם טיפול בסטטינים.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסייה, שכלל 13,378 נשים (גיל חציוני של 62 שנים) עם אבחנה חדשה של סרטן שד פולשני בפינלנד בין 1995 עד 2013. בכל המקרים היו נתונים זמינים אודות קולטנים להורמונים ולפחות מדידה אחת של פרופיל השומנים בדם.

התוצא העיקרי היה תמותה עקב סרטן שד ותמותה כוללת ממועד אבחנת סרטן שד ועד דצמבר בשנת 2015.

לאחר חציון מעקב של 4.5 שנים מאבחנת סרטן שד, 16.4% מהנשים הלכו לעולמן, כאשר ב-7% התמותה הייתה עקב סרטן שד.

החוקרים מצאו כי טיפול בסטטינים לפני אבחנה של סרטן שד הינו גורם סיכון לתמותה עקב סרטן שד, גם לאחר תקנון לרמות כולסטרול כולל (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.46). עם זאת, הטיפול בסטטינים לאחר אבחנת הממאירות לווה בסיכון מופחת לתמותה עקב סרטן שד לאחר תקנון לרמות כולסטרול כולל (יחס  סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.0).

התמותה עקב סרטן שד ירדה בלמעלה מ-50% בנשים בהן רמות כולסטרול ירדו לאחר התחלת טיפול בסטטינים (יחס סיכון של 0.49, p=0.001), אך הסיכון לא היה מובהק סטטיסטית באלו בהן לא תועדה ירידה ברמות כולסטרול לאחר התחלת הטיפול התרופתי.

לאחר תקנון לרמות כולסטרול, הסיכון לתמותה עקב סרטן שד היה נמוך בכ-20% במטופלות בסטטינים לעומת אלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי בכל תת-קבוצה של חולות לפי היקף הגידול וקולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון וסטטוס ERBB2. בקרב מטופלות בסטטינים תועדה ירידה בסיכון לתמותה עקב סרטן שד בנשים עם ממאירות חיובית לקולטן לאסטרוגן (יחס סיכון של 0.82, p=0.03). בנשים שטופלו בסטטינים תועד סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה בהשוואה לאלו שלא טופלו בתרופות אלו, לאחר תקנון לרמות כולסטרול בדם (יחס סיכון של 0.80, p<0.001).

ממצאי המחקר מעידים כי התערבויות להפחתת רמות שומנים בדם עם סטטינים עשויות להשפיע לטובה על סיכויי ההישרדות של נשים עם סרטן שד. יש לקחת בחשבון את רמות כולסטרול בדם במחקרים עתידיים להערכת הקשר בין טיפול בסטטינים ובין הסיכון לתמותה עקב סרטן שד.

JAMA Network, Nov 29, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה