אנדוקרינולוגיה ילדים

האם הגיע הזמן לשנות את השם של ממאירויות בסיכון נמוך בכדי להפחית את החרדה והבלבול בקרב החולים? (BMJ)

למילה “סרטן” השפעה רבה על כל אדם, לא משנה עד כמה בוחרים למתן או לעדן את המילה, בכל עת שמילה זו עולה על הפרק בדיון עם מטופלים, היא מעוררת אי-שקט או אף חרדה ניכרת. במאמר שפורסם בכתב העת The BMJ דנים הכותבים בסוגיית החלפת המונח הנ”ל במילים אחרות בכדי לתאר גידולים אינדולנטיים, המהווים סיכון נמוך להישרדות ארוכת-טווח של החולים.

החשיבות של הדבר נובעת מהרצון למנוע נזק מיותר למטופלים, כולל נזק פסיכולוגי, גופני וכלכלי, משנית לבירור פולשני מיותר וטיפול שלא לצורך. מצב אינדולנטי או כזה השולח גרורות לעיתים רחוקות, אינו עונה על ההגדרה המוכרת של סרטן.

הכותבים מציינים כי אבחנות סרטן כוללות מגוון רחב של מצבים, כול גידולים בסיכון גבוה עם סיכויי התקדמות של מעל 75% בתוך שנה/שנתיים, כמו גם ממאירויות בסיכון אולטרה-נמוך עם סיכוי של פחות מ-5% להתקדמות לאורך תקופה של עשרים שנים.

השימוש במילה “סרטן” אינו מסייע לרופאים המנסים להפחית את עוצמת הטיפול בחלק מהגידולים בסיכון אולטרה-נמוך (דוגמת ממאירויות שד מסוימות או גידולי ערמונית במדד גליסון 6) ע”י הצעת מעקב פעיל במקום טיפול פעיל, אך דבר זה היה קשה לביצוע מאחר וקשה לעודד חולים לבחור בגישת מעקב לאחר שנמסר להם שהם חולים בסרטן.

שינוי הנומנקלטורה של ממאירות תוביל לשינוי באופן המחקר והדיווח. במקרה של סרטן שד, הדבר יוביל למתן תשומת לב רבה יותר למצבים המשפיעים באופן ישיר על בריאות האישה ויפחיתו את הנטל המשמעותי משנית לממאירות זו, אשר אחראית למעל 40,000 מקרי תמותה בשנה בארצות הברית בלבד.

בטענה כנגד שינוי המינוחים טוענים מומחים כי אעפ”י שמדובר בגידול בסיכון נמוך, לא ניתן לקבוע את המהלך הטבעי של כל גידול בסיכון נמוך, מאחר והסרת הגידול לאבחנה סופית משנה את המהלך הטבעי של הגידול, כך שלא ניתן לדעת כיצד הגידול היה מתנהג במידה ולא היה מטופל. חוסר ודאות זו עשוי להוביל לתת-הערכה של היקף אבחנות-יתר, כאשר חלק מהגידולים שטופלו ורופאו ייתכן ולא היו מתקדמים גם במידה והיו נותרים ללא טיפול.

הכותבים מציינים כי המחלוקת אודות הנומנקלטורה של ממאירות אינה חדשה. מאמר שפורסם בשנה שעברה הציע כי תיאור גידולים בסיכון נמוך כסרטן מוביל לאבחנת-יתר וטיפול-יתר, והם קראו לרופאים להפסיק להשתמש במילה “סרטן” במידה ולא צפוי נזק מגידולים מסוג זה.

BMJ 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה