אספירין – עכשיו גם למניעה ראשונית

מחקר זה אשר פורסם ב Lancet ב 13 בינואר מצא כי למינון נמוך של אספירין אשר ניתן בנוסף לטיפול בגורמי סיכון קרדיו-וסקורלים, ישנה השפעה מגנה, גם במניעה ראשונית. מחקר זה נערך באיטליה והשתתפו בו 4495 נשים וגברים. החוקרים בדקו במחקר את יעילותו של אספירין במינון נמוך (100 מ"ג ליום) בשילוב עם ויטמין E ,במינון של 300מ"ג ביום, במניעה של ארועים קרדיו-וסקורלים. המטופלים במחקר, אשר היה אקראי, מבוקר, פתוח ופקטורלי, סבלו מאחד או יותר מגורמי הסיכון הבאים, יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה, סוכרת, השמנת יתר, היסטוריה משפחתית של אוטם שריר לב מוקדם או גיל מתקדם.

בהסתמך על הוכחות ממחקרים אחרים הפסיקו החוקרים את המחקר מוקדם יותר כאשר התברר שתוצאות המחקר הראו את השפעתו המבורכת של אספירין בהפחתת הסיכון ללקות בארועים קרדיו-וסקולרים. כאשר המחקר הופסק החוקרים עקבו אחר המטופלים לאורך 3.6 שנים בממוצע. החוקרים דיווחו כי השימוש במינון נמוך של אספירין הפחית את הסיכון למוות כתוצאה מאירוע קרדיו-וסקולרי מ 1.4% ל 0.8% ואת הסיכון ללקות בארועים קרדיו-וסקורלים ככלל מ 8.2% ל 6.3%.

כמו כן ובצורה עקבית עם מחקרים אחרים, החוקרים מצאו כי לנטילת ויטמין E לא הייתה כל השפעה על תמותה קרדיווסקוללרית או על מספר הארועיים הקרדיו-וסקולרים.

החוקרים טוענים כי שילוב תוצאות מחקר זה יחד עם מחקרים אחרים צריכים לתת לרופאי המשפחה את הביטחון להמליץ על מינון נמוך של אספירין (100-80 מ"ג) כמניעה ראשונית במטופלים שיש להם גורם סיכון אחד או יותר אך שלחץ הדם שלהם נמצא בטווח הנורמלי.

Lancet 2001;357:89-95,84-85.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה