בריאות הציבור-קידום בריאות

האם ניתן לוותר על דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי במקרים של סרטן שד מוקדם? (N Engl J Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי אי השלמת דיסקציה של קשרית לימפה בבית השחי אינו מעלה את הסיכון להישנות או פוגע בסיכויי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים בנשים עם סרטן שד מוקדם, ללא מעורבות קשריות לימפה עם גרורות לקשרית זקיף שהשלימו ניתוח וטיפול קרינתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מעידות כי ניתן לוותר על דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי בנשים המופנות לניתוח משמר שד וטיפול קרינתי עם עדות לגרורה לקשרית זקיף אחת או שתי קשריות זקיף. עם זאת, למחקרים מוקדמים אלו היו מגבלות רבות, כולל עוצמה סטטיסטית מוגבלת ונתונים מוגבלים אודות תתי-קבוצות ספציפיות.

על-מנת להתגבר על הפער הנ”ל, החוקרים השלימו מחקר עוקבה גדול שכלל נשים עם סרטן שד בשלב T1-3 ללא מעורבות קשריות לימפה, עם עדות לגרורה אחת או שתי גרורות לקשריות זקיף, שעברו כריתת ש או ניתוח משמר שד.

המחקר כלל 2,540 נשים שחולקו לקבוצת השלמת דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי (1,205 נשים) או ביופסיה של קשרית זקיף בלבד (1,335 נשים). קרוב ל-90% מהנשים קיבלו טיפול קרינתי משלים ומרביתן קיבלו גם טיפול סיסטמי.

לאורת חציון מעקב של 46.8 חודשים תועדו 191 השנויות או מקרי תמותה; 62 נשים (4.6%) בזרוע ביופסיה של קשרית זקיף בלבד הלכו לעולמן, כמו גם 69 נשים בזרוע דיסקציה של קשריות בבית השחי (5.7%).

בקרב נשים לאחר ביופסיה בלבד תועדו שיעורי הישרדות משוערים לאחר חמש שנים של 92.9%, בהשוואה ל-92.0% בנשים לאחר דיסקציה ושיעורי הישרדות ספציפיים לסרטן שד של 97.1% לעומת 96.6%, בהתאמה.

שיעורי ההישרדות ללא-הישנות עמדו לאחר חמש שנים על 89.7% בנשים לאחר ביופסיה בלבד לעומת 88.7% בנשים לאחר דיסקציה (יחס סיכון של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.66-1.19).  העדר הנחיתות תועדה בכל תתי הקבוצות המוגדרות מראש, למעט בנשים עם גידול חיובי לקולטן לאסטרוגן וחיובי ל-HER2, בהן ביופסיה בלבד של קשרית הזקיף לוותה בתוצאות טובות יותר (יחס סיכון של 0.26).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים באי-השלמת דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי בנשים עם סרטן שד בשלב T1, T2, או T3, ללא מעורבות קשריות לימפה, עם עדות לקשרית זקיף אחת או שתיים, אשר השלימו טיפול סיסטמי וטיפול קרינתי משלים.

N Engl J Med, April 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה