פציעות ספורט ופעילות פנאי אשר טופלו במחלקות לרפואה דחופה בארהב


Nonfatal sports- and recreation-related injuries treated in emergency departments- United States, July 2000- June 2001. MMWR 2002; 51:736-40.

מבוא

כ- 30 מליון ילדים ובני נוער עוסקים בספורט מאורגן מדי שנה בארה”ב, וכ- 150 מליון מבוגרים עוסקים בפעילות גופנית אשר אינה קשורה לעבודתם. עם כל יתרונותיה הבריאותיים של הפעילות, היא אינה משוללת סיכון.

שיטה

ה- CDC ניתח מידע ממערכת בקרת פציעות ממוחשבת כדי לאתר פציעות אשר נגרמו כתוצאה מפעילויות ספורט או פנאי בקרב אוכלוסיית ארה”ב, בין יולי 2000 ליוני 2001. המידע מגיע מ- 66 בתי חולים ומייצג את האוכלוסיה הכללית. הפציעות אשר נכללו בבסיסי הנתונים היו אלו אשר נגרמו כתוצאה מפעילויות ספורט מאורגנות או בלתי- מאורגנות, כאשר כל פציעה סווגה לאחת מתוך 39 קטגוריות אשר איפיינו גם את המוצר המעורב (אופניים, נדנדה, סקטים וכו’) וגם את אופי התאונה. לא נכללו מקרי מוות עקב חוסר יכולת של המערכת הממוחשב לאתר את כולם.

תוצאות

במהלך שנת המעקב, מוערך כי כ- 4.3 מליון פציעות ספורט ופנאי בלתי- קטלניות טופלו בחדרי המיון של בתי החולים ברחבי ארה”ב, אשר היוו כ- 16% מכלל הפציעות אשר טופלו בבתי החולים. שיעורי פציעות הספורט הגבוהים ביותר נמצאו אצל בנים בגילאי 10 עד 14 (75.4 לכל 1000 איש), והיוו כ- 51% מכלל הפציעות בגינן פנו הילדים לבתי החולים. שיעורי פציעות הספורט הנמוכים ביותר נמצאו בקרב מבוגרים מעל גיל 45 (4.3 לכל 1000 גברים, ו- 2.2 לכל 1000 נשים- סה”כ 6.4% מכלל הפציעות בגינן פנו לבתי החולים) ובקרב תינוקות וילדים עד גיל 4. בכל הגילאים, זכרים נפצעו יותר מנקבות.

נסיבות הפציעות השתנו לפי גיל ומין: ילדים עד גיל 9 נפצעו בעיקר מאופניים וגני שעשועים; בנים בגילאי 10 עד 19 נפצעו בעיקר עקב משחקי פוטבול, כדורסל ואופניים, בעוד בנות בגיל זה נפצעו בעיקר עקב כדורסל; בגילאי 20 עד 24 הפציעות נבעו בעיקר עקב כדורסל ואופניים; גם בגברים מבוגרים יותר הפציעות נבעו בעיקר עקב משחק כדורסל, בעוד נשים נפצעו בעיקר עקב פעילויות כושר (ריצה, הליכה, מחול אירובי, משקולות וכדומה).

סוגי הפציעות הנפוצים היו נקעים, שברים, קונטוזיות, שפשופים וחתכים. אברי הגוף הפגיעים ביותר היו קרסוליים, אצבעות, ברכיים, ראש ופנים. מתוך מעל 350,000 פונים עם חבלות ראש, כמעט 200,000 אובחנו כבעלי פגיעה מוחית (זעזוע מוח או נזק פנימי). 2.3% מסך הפונים עם פציעות ספורט אושפזו.

מסקנות עורך העיתון

מספר פציעות הספורט גדול יותר מאשר מספר הפונים עקב תאונות דרכים (3.5 מליון). שיעורי הפציעות בסקר הנוכחי גבוהים מאלו אשר נערב 3 שנים קודם לכן- אז הוערך כי נגרמות 3.7 מליון פציעות ספורט ברחבי ארה”ב אשר בגינן פונים לבתי חולים.

יש צורך באסטרטגיות מניעה לפציעות ספורט, כדוגמת חבישת קסדות אופניים, אשר מפחיתות את חבלות הראש בכ- 85%. ישנו מקום למחקר נוסף לגבי הפחתת שיעורי פציעה בענפי ספורט אחרים. ירידה במספר הפציעות ניתן להשיג על ידי התערבות בשלושה מישורים:

1. המישור האישי (חבישת ציוד מגן)

2. המישור ההתנהגותי (הכנה נאותה לקראת ביצוע הפעילות)

3. המישור הסביבתי (שימוש בריפוד לשער הכדורגל, למשל)

יתרונותיה הרבים של הפעילות הגופנית לבריאות הציבור מוכרים, אולם יש להיות מודעים גם לנושא הפציעות. מידע נוסף לגבי בטיחות בספורט ובפעילויות פנאי ניתן למצוא באתר ה- CDC

לקישור לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה