אורולוגיה

טיפול הורמנלי תוך כדי טיפול בקרינה חיצונית


הוספה של טיפול הורמונלי מידי באנלוגים של LHRH תוך כדי טיפול בקרינה חיצונית ולמשך 3 שנים מאריכה באופן משמעותי את התקופה בה החולה חופשי ממחלה ומשפרת את ההשרדות הכוללת והספציפית של חולים עם סרטן ערמונית מתקדם מקומית.

זאת המסקנה של מחקר EORTC אשר בדק תוצאות ארוכות טווח של טיפול משולב הורמונלי וקרינתי לעומת קרינה חיצונית בלבד בחולים אלו. במחקר השתתפו גם שתי קבוצות מישראל מבית חולים רמב”ם ומבית חולים הדסה בירושלים. Bolla M, et al. The Lancet. 360: 103-108. June 2002))

במחקר נכללו 415 חולים עם סרטן ערמונית מתקדם מקומית אשר הופנו אקראית לטיפול בקרינה חיצונית ללא טיפול הורמונלי (208 חולים) או לקרינה חיצונית משולבת בטיפול הורמונלי באנלוגים של LHRH שהוחל מידית עם הקרינה וניתן למשך 3 שנים (207 חולים). מחקר זה משלים ומעדכן תוצאות ביניים של אותה קבוצה שדווחו אחרי תקופות מעקב קצרות יותר.

פחות פרוגרסיה קלינית:. אחרי תקופת מעקב חציוני של 66 חודשים נמצאה פרוגרסיה קלינית ב 90 חולים מן הקבוצה שטופלה בקרינה בלבד (43%) ורק ב 27 חולים מן החולים שטופלו בשילוב קרינה והורמונים (13%). 5 שנים אחרי הטיפול 74% מן החולים שטופלו בקרינה והורמונים היו חופשים ממחלה קלינית לעומת 40% בלבד בקבוצה שטופלה בקרינה בלבד.

פחות חזרות מקומיות. שיעור החזרה המקומית בקבוצה המוקרנת היה 16.4% (18 חולים) לעומת 1.7% (3 חולים) בקבוצת הטיפול המשולב.

פחות גרורת מרוחקות. שיעור הגרורות המרוחקות היה גבוה באופן משמעותי בקבוצה שטופלה רק בקרינה (29.2%) לעומת קבוצת הטיפול המשולב (9.8%).

פחות כישלונות ביוכימים. 76% מן החולים בטיפול משולב היו חופשיים מכישלון ביוכימי אחרי 5 שנים לעומת 45% בלבד מן החולים שטופלו רק בקרינה.

פחות תמותה כוללת וספציפית. סה”כ דווחו 78 מקרי מוות בקבוצת הקרינה ו 50 מקרי מוות בקבוצת הטיפול המשולב. מתוכם מתו מסרטן ערמונית 42 ו- 12 בהתאמה. לאור זאת, שיעור ההשרדות הכולל אחרי 5 שנים היה 78% בקבוצת הטיפול המשולב לעומת 62% בקבוצה המוקרנת. שיעור ההשרדות הספציפי היה 94% בטיפול משולב ו 79% בקרינה בלבד.

מחקרים קודמים אשר הישוו תוצאות ארוכות טווח של קרינה בלבד לטיפול משולב בקרינה + חשך אנדרוגני הציגו תוצאות דומות מבחינת שיעורי חזרה קלינית מקומית או גרורתית ושיעורי כישלון ביוכימי, אך זהו המחקר הראשון אשר הצליח להראות ירידה משמעותית בתמותה הכוללת ובתמותה מסרטן ערמונית בחולים שטופלו על ידי קרינה + חשך אנדרוגני לעומת חולים שטופלו בקרינה בלבד.

 לעומת זאת גם המחקר הנוכחי חשוף לביקורת של העדר זרוע בקרה של טיפול הורמונלי בלבד. מחקר קנדי עכשוי נועד לענות על שאלה זאת בהעמידו זו מול זו זרוע של טיפול קרינתי משולב בטיפול הורמונלי וזרוע של טיפול הורמונלי בלבד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה