אורולוגיה

כינוס בנושא: מסירים את עלה התאנה-מתחילים לדבר על בעיות בתפקוד המיני


European Sexual Awareness Event

Valentine’s Day February 14th, 2003

מודעות מינית- מדוע?

השנה, לראשונה בעולם, החליטו במדינות אירופה (המערבית והמזרחית) להתאחד סביב נושא רפואי חשוב- ההפרעה בתפקוד המיני. לאור העובדה שמעט מאד אנשים מודעים לחשיבות של הנושא ולצורך בפניה לגורם רפואי מקצועי כשמדובר בבעיות אלו, הוחלט כי בכל אירופה יוקדש לפחות יום אחד (עד שבוע) משותף לצורך העלאת המודעות לבעיה.

באירופה יש בציבור נטיה כללית להסתייג מלפנות לרופא ולשוחח איתו על בעיות מין. מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על בעיה בתקשורת בין הרופא והמטופל. לא רק המטופל מתקשה לדבר בחופשיות על בעיותיו הקשורות לתפקוד המיני אלא גם לרופא יש קושי להעלות את הנושא ולשוחח עם המטופל על הבעיה.

מסתבר שיש הרבה מהמשותף בכל מדינות אירופה על תרבויותיה השונות כשמדובר בבעיות הקשורות להפרעות בתפקוד המיני. הן משפיעות על הזוגיות, על הדימוי העצמי ועל איכות החיים באותה מידה באם זה בספרד, בדנמרק, בסרביה או בישראל.

לאור עובדות אלו, הוחלט על הקמת ועדה מקצועית מטעם

ה- (ESSM) European Society for Sexual Medicine. הועדה חוצה גבולות ותרבויות ומגשרת בין הלאומים והרקעים האתניים. ה- ESDA (תת ועדה עוסקת בקידום מודעות הציבור) הוא הנסיון הראשון בכיוון זה כשהמטרה העיקרית היא להעלות את המודעות של הציבור לעובדה שהפרעה בתפקוד המיני, הן לגבר והן לאשה, היא נפוצה ומצריכה פניה לרופא מומחה בתחום!!!

מטרות ה- ESDA בכל אירופה הוגדרו בנושאים הבאים:

1) העלאת מודעות הציבור שבעיות בתפקוד המיני הינן בעיות בריאותיות ולכן יש לאבחנן ולטפל בהן אצל גורם רפואי.

2) להעלות את המודעות אצל רופאי משפחה והצוות המטפל לחשיבות הנושא ולצורך בתשאול יזום של הפונים למרפאה- היות ובעיות בתפקוד המיני חשובות לכשעצמן ועלולות גם להיות סימן למחלות כרוניות אחרות כגון: סוכרת, מחלות לב ומגוון די רחב של מחלות.

אין אונות

אין אונות הינה בעיה נפוצה המשפיעה לפחות על גבר אחד מתוך 10. בעיה כרונית זו אינה נפוצה בקרב אוכלוסית הגברים הצעירה אך השכיחות עולה אחרי גיל 40. למעשה, נמצא כי כ- 30% מהגברים בגילאים 70-40 שנה סובלים מבעיה כלשהי הקשורה לאין אונות.

“החוויה” המינית מהווה חלק חשוב מחיי האדם, הרבה מעבר לתפקוד הביולוגי למטרת רביה. בעיות בחיי המין עלולות להרוס מערכות יחסים אינטימיות, לפגוע בתקשורת ובזוגיות של בני הזוג.

מהי בעיית אין האונות?

אין אונות הינה חוסר היכולת לשמור על זקפה טובה דיה לאורך זמן מספיק על מנת לקיים יחסי מין.

כל גבר עם חיי חברה פעילים חווה את בעיית אין האונות לפחות פעם אחת אך כאשר הבעיה הופכת לממושכת וחוזרת ונשנית, יש צורך לפנות ליעוץ רפואי מקצועי.

חוסר היכולת לתפקד מינית יכול להיות סמפטום משני ולא מחלה ראשונית ולכן תפקיד הרפואה כיום הינו לחפש ולמצוא את גורם הבעיה ולהציע טיפול בהתאם.

מדוע לפנות לעזרה (לבעיית אין האונות)?

אמנם ישנן מחלות אשר יכולות לגרום לבעיות קשות יותר מאשר בעיה בתפקוד המיני אולם כאשר קיימות בעיות בזקפה, כדאי לפנות לרופא המשפחה או למומחה בתחום אין האונות מכיוון ש:

1. כיום, רוב מקרי אין האונות מטופלים בהצלחה ולשביעות רצונם של המטופל ובת זוגתו. חשוב להדגיש שקיימות מספר אפשרויות טיפול , והסיכוי להצלחת הטיפול תלוי בהתאמת סוג הטיפול למטופל ולחומרת בעייתו. לכן לא תמיד הטיפול התרופתי הראשוני הוא זה שפותר את הבעיה. למרות זאת, בדיקה עמוקה וקפדנית יותר עשויה להצביע על טיפול שונה ויותר אפקטיבי.

2. ישנם מקרים שבהן אין אונות הינה סימן ראשוני למחלה אחרת. לחלוק בעיה זו עם רופא הינו דבר חשוב אשר עלול להביא לאיבחון מחלות כגון סכרת, יתר לחץ דם, בעיות לב, בעיות הורמונליות או עצבית מבעוד מועד.

3. בעיות בתפקוד מיני אינן רק קשורות לזקפה!! ישנם הפרעות של שפיכה מוקדמת, מאוחרת או חוסר שפיכה, ישנם הפרעות בחשק המיני ועוד ועוד. על הציבור להיות מודע לצורך בטיפול בבעיות אלו ולדעת שישנם פתרונות לרוב הבעיות המדווחות.

בעיות תפקוד מיני (באישה)

הפרעה בתפקוד המיני של האשה (FSD- Female Sexual Dysfunction ) אינה מחלה. מדובר במושג חדש אשר משמש כולל בתוכו סוגי הפרעות שהמכנה המשותף להם גוררים את חיי המין של האישה ובן זוגה למצב של חוסר סיפוק ואובדן הרצון לקיום יחסי מין ואינטימיות.

FSD הינה בעייה רחבת היקף. כ- 43% מהנשים בארה”ב סובלות מבעיה (מחקר שפורסם ב-Journal of the American Medical Association- JAMA (1999)).

אמנם קשה לדייק במספרים אך ניתן לראות כי היקף הבעיה היא לא פחות ואולי אף יותר מאשר אצל הגבר.

מהי FSD ?

בעייה מינית מתעוררת אך ורק אם הירידה בתפקוד או חוסר קיום יחסי המין מפריע לאשה.

FSD כולל בתוכו את הבעיות הבאות:

1. בעיות בחשק המיני,

2. בעיות בגירוי המיני,

3. בעיות בעוררות המינית (התגובה הפיזיולוגית לגירוי המיני),

4. בעיות אורגזמה,

5. בעיות כאב בשעת קיום יחסי מין.

עד היום רוב הבעיות הקשורות להפרעות בתפקוד המיני הנשי נחשבו כבעיות פסיכולוגיות. לאחרונה התגלה שהרבה מההפרעות נגרמות מבעיה גופנית וחלקן גם נובעות, כמובן, מבעיות הקשורות למערכת היחסים בין בני הזוג. מחקרים קליניים רפואיים מוצאים שכיחות גבוהה של בעיות בחשק המיני אצל האשה, בעייה שעלולה לגרום לבעיות אורגניות כגון חוסר עוררות (אי – היכולת להגיע לתפיחות וגודש בשפתיים החיצוניות ובקליטוריס ול”לחלוח” של הנרתיק), תופעות פיזיולוגיות הקורות כתגובה לגירוי מיני. קיימות מספר סיבות לחוסר התגובה המינית אצל האשה, ביניהם בעיות גופניות הכוללות עייפות, בעיות של גיל הקמלות ושינויים הורמונליים, לידות או נתוחים בטניים, מחלות כלי דם, מחלות של מערכת העצבים, סוכרת ועוד. ישנן גם תרופות אשר גורמות לירידה בתגובה המינית, לדוגמא תרופות לטיפול בדכאון.

עד כה, בעיות בתפקוד המיני בגברים זכו יותר לפרסום אך לאחרונה החלו יותר ויותר מחקרים לעסוק בבעיית בתפקוד המיני בנשים. הידע הרפואי בתחום זה בחיתוליו ולכן לא לכל בעיה יש כיום פתרון וטיפול יעיל.

שבוע מודעות מינית: מדוע בימינו יש עדיין בעיות מיניות למרות הידע הרב והשיטות החדשות לטיפול?

כי אין זמן הכל יעיל יותר, מהיר יותר (אינטרנט, פאלם, טלפון סלולרי, ו- Take away) ורק יחסי מין נשארו באותו קצב 5000 שנה וצריך להשקיע בהם.

לכן התעוררו שתי בעיות: התעוררות מינית לא תואמת (ED ו-דיספרוניה) וחוסר חשק מיני. אלה הן בעיות הפוגעות בצעירים (בגלל אופן חייהם והקריירה) ובמבוגרים (בגלל שינויים של הזדקנות, מחלות ותרופות).

רוב הפונים למרפאות סקסולוגיות הם צעירים בגילאי 20-35 (כי הם פתוחים יותר, מודעים לבעיה ולחשיבות הסקס ורוצים פתרון מהיר).

ככל שפונים מהר יותר לטיפול מיני, אחרי שמתעוררת הבעיה, כך הטיפול קצר יותר וסיכויי ההצלחה גבוהים יותר. המתנה מחמירה את הבעיות המיניות ויוצרת קשיים זוגיים (מתח, ריחוק, כעס) וכן מקשה על הצלחת הטיפול.

למרות שהרבה בעיות בתפקוד המיני של הגבר מקורן בסיבה גופנית (רפואית, פיזיולוגית) ניתן להשיג תוצאות טובות יותר בעזרת טיפול סקסולוגי קצר (הכולל יעוץ סקסולוגי/פסיכולוגי/התנהגותי/זוגי) בנוסף לטיפול הרפואי (זריקות, מכשירי ואקום או ניתוחים).

לא יודעים לעשות מין טוב: למרות הידע הרב, גברים לא יודעים לעשות סקס לנשים ונשים לא יודעות לעשות סקס לגברים. אז הגיע הזמן שתסירו את עלה התאנה ביניכם ותתחילו לדבר!

במחקר (פייזר עולמי) פורסם שרוב האנשים מאמינים שסקס חשוב בחיים ו80%- מהישראלים טענו שיחסי מין חשובים לחיי נישואים.

למה אנשים מתכוונים כשהם אומרים שהם רוצים סקס ושסקס חשוב להם?

מה באמת מאבדים אנשים כאשר הם לא עושים סקס?

הם מאבדים את הזכות הבסיסית בבריאות מינית הזכות לגעת, לחבק ולאהוב, הזכות שיחבקו אותי, יגעו בי ויאהבו אותי … ולא רק את ההזדמנות שפין ישתפשף בנרתיק ותצא מזה אורגזמה.

המסר: אל תקיימו יחסי מין כאשר כל מה שאתם צריכים זה איזה “חיבוק טוב”!

מסר נוסף: אם יש בעיה בתפקוד המיני, אל תפסיקו להתחבק או להתמזמז בגלל זה!

כשלון בויאגרה איננו תמיד כשלון חשוב לבדוק את התנאים וההוראות האם נעשתה התאמה של מינון, האם נבדק עיתוי לקיחת התרופה, האם נעשתה התאמה של עיתוי יחסי המין, האם נעשה תיאום עם בת-הזוג, האם נערכו מספיק נסיונות עם הויאגרה (עד 10). זכרו, לרופאים לא תמיד נוח לתת הסבר מפורט, ולפונים לא תמיד נעים להקשיב להסברים מיניים.

למרות שכיחות גבוהה של בעיות מיניות _כ40%- באוכלוסיה הכללית ואחוז גבוה יותר בקבוצות של אנשים הסובלים ממחלות), רק 12% מהסובלים מבעיות מיניות פונים לרופאים ורק 20% מהרופאים נוהגים לשאול את המטופלים שלהם אם הם סובלים מבעיה בתפקוד המיני. לכן פותח מודל “קוים של פתיחות” שנועד לסייע לרופאים לשוחח במרפאה על הפרעות בתפקוד המיני עם מטופלים. המודל שפותח מועבר בעיקר לרופאי משפחה, כמו גם לאורולוגים, פסיכיאטרים, רופאים פנימיים וכן לאחיות ולעובדות סוציאליות במרפאות השונות.

“מסירים את עלה התאנה. מתחילים לדבר על בריאות מינית”

שבוע מודעות בנושא בריאות מינית יתקיים, לראשונה, בין התאריכים 7.2.03 14.2.03

שבוע המודעות יתקיים בישראל ובמדינות אירופה במקביל, ויסתיים ביום האהבה (Valentine’s Day)

שבוע מודעות לנושא הבריאות המינית יתקיים השנה, לראשונה, בין התאריכים 7.2.03 14.2.03, תחת הכותרת: “מסירים את עלה התאנה. מתחילים לדבר על בריאות מינית”. שבוע זה, שהינו פרי יוזמת האיגוד הרפואי האירופאי לחקר התפקוד המיני (ESSIR), יתקיים במקביל בישראל ובמדינות אירופה, ויסתיים ב”יום האהבה” (Valentine’s Day).

רופאים ממגוון תחומי התמחות – אורולוגים, פסיכיאטרים, רופאי משפחה, וסקסולוגים – חברו לעריכת שבוע המודעות בישראל. השבוע מתקיים בחסות: ESSIR, החוג הישראלי לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני, האגודה הישראלית לטיפול מיני, איגוד האורולוגים הישראלי, האיגוד לפסיכיאטריה בישראל, האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, איגוד רופאי המשפחה בישראל, ההסתדרות הרפואית, וחברת פייזר, יצרנית ויאגרה.

היוזמה להקדשת שבוע מודעות לנושא של בריאות מינית עלתה כתוצאה מהכרה של רופאים רבים, בכל העולם, כי הנושא, למרות חשיבותו וההשלכות המשמעותיות שיש לו על כל תחומי החיים של הפרט, אינו זוכה במרבית המקרים להתייחסות הראויה ולטיפול.

ד”ר יורם ורדי, מנהל היחידה לנוירואורלוגיה בבית החולים רמב”ם, אומר כי “כיום ברור לרופאים כי בעיות בתפקוד המיני הן פעמים רבות תמרור אזהרה לבעיות בריאותיות נוספות. זאת מעבר לפגיעה המשמעותית שלהן בזוגיות, בחיי האהבה, בדימוי העצמי ובאיכות החיים. אולם עדיין, מבוכה, חוסר ידע ובושה, מונעים מעשרות אלפי אנשים שסובלים מהבעיה לפנות לרופא”.

ד”ר ורדי מוסיף כי “מטרת השבוע הנה להעלות על סדר היום את הנושא, ולעודד את אלו שסובלים בהיחבא לגשת לרופא, תוך הדגשת הקשר ההדוק בין תפקוד מיני תקין ובריאות כללית, בקרב גברים ונשים בני 70-40”.

לשם כך, רופאים וסקסולוגים יקיימו במהלך השבוע פעילויות הסברה והרצאות, ויפעילו קו מענה טלפוני לשאלות בנושא מיניות ובריאות, שמספרו: 38 38 30 800 1. בנוסף, מרפאות רבות לטיפול מיני יהיו פתוחות לציבור הרחב במהלך השבוע ללא תשלום.

שיאו של שבוע המודעות יהיה באירוע ייחודי וססגוני, תחת הסיסמא: “מסירים את עלה התאנה. מתחילים לדבר על בעיות בתפקוד המיני”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה