משפחה

ניתוח החלפת מסתם וותין זמן קצר לאחר אירוע מוחי מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים (JAMA Cardiol)

החודשים הראשונים לאחר אירוע מוחי מהווים תקופה מסוכנת במיוחד לביצוע ניתוח להחלפת מסתם וותין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק. במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology מדווחים החוקרים כי ניתוח החלפת מסתם וותין ב תוך שלושה חודשים מאירוע מוחי לווה בסיכון גבוה יותר משמעותית למשלב של אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי ותמותה קרדיווסקולארית לאחר 30 ימים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מרווח הזמן שחלף מאירוע מוחי קודם ועד ניתוח החלפת מסתם וותין ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי בתר-ניתוחי, סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה בקרב חולים עם היצרות מסתם הוותין.

מחקר העוקבה כלל נתונים אודות מבוגרים שהשלימו את הניתוח בין 1996 ו-2014 (14,030 חולים). החוקרים לא כללו במחקר חולים לאחר ניתוח בו-זמנית של מספר מסתמי לב או חולים עם אנדוקרדיטיס בשנה שקדמה לניתוח.

מבין 14,030 משתתפים במחקר, 616 חולים (190 [30.8%] נשים, גיל ממוצע של 72 שנים) עם אירוע מוחי קודם השלימו את הניתוח, כמו גם 13,414 משתתפים ללא היסטוריה של אירוע מוחי קודם.

הסיכון האבוסלוטי לאירוע מוחי איסכמי היה מוגבר משמעותית בחולים עם אירוע מוחי פחות משלושה חודשים לפני הניתוח, בהשוואה לחולים ללא אירוע מוחי קודם (18.4% לעומת 1.2%; יחס סיכויים של 14.69). בדומה, בהשוואה לחולים ללא אירוע מוחי, באלו עם אירוע מוחי פחות משלושה חודשים לפני הניתוח נרשם סיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (23.3% לעומת 5.7%; יחס סיכויים של 4.57), אך לא תועדה מגמה דומה עם תמותה מכל-סיבה (6.8% לעומת 3.6%, הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית).

ניתוח סטטיסטי של הנתונים תמך בירידה בסיכון לאורך הזמן, עם שפל לאחר 2-4 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אירוע מוחי קודם הינו גורם סיכון מג’ורי להישנות אירוע מוחי איסכמי וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים לאחר ניתוח החלפת מסתם וותין, בפרט במידה ומרווח הזמן שחלף בין האירוע המוחי והניתוח קטן משלושה חודשים.

JAMA Cardiol 2018.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה