קרדיולוגיה

טיפול ב-CPAP מפחית סיכון לתמותה קרדיווסקולארית ואשפוזים בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (מתוך כנס ה- European Respiratory Society International Congress)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה- European Respiratory Society International Congressעולה כי טיפול ב-CPAP (או Continuous Positive Airway Pressure) בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מופחת לתמותה ואשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם.

המחקר התצפיתי נערך בקטלוניה וכלל 3,638 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה שהפסיקו את הטיפול ב-CPAP בשנת 2011 ו-3ף638 חולים תואמים עם דום נשימה חסימתי בשינה שטופלו ב-CPAP עד שנת 2015 או הלכו לעולמם. מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין הטיפול ב-CPAP ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים. כמו כן, הם בחנו את למאפייני הבסיס השפעה על הקשר הנ”ל.

מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה מכל-סיבה (11.5% לעומת 7.48%, p<0.001), שיעורי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (3.79% לעומת 2.61%, p=0.005) ואירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (10.3% לעומת 8.63%, p=0.018) היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת החולים שהפסיקו את הטיפול ב-CPAP, כאשר שיעור האשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היה דומה בין שתי הקבוצות (8.63% לעומת 7.37%).

בהשוואה לחולים שהפסיקו את הטיפול ב-CPAP, החוקרים מצאו כי הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה נמוך ב-36% (יחס סיכון של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.49-0.83) בקרב אלו שטופלו ב-CPAP במודל שכלל תקנון לגיל, מין ומחלות רקע מג’וריות. בנוסף, הסיכון למותה מכל-סיבה היה נמוך ב-40% (יחס סיכון של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.70) בחולים אלו.

יתרה מזאת, בקרב חולים שהקפידו על הטיפול ב-CPAP לאורך זמן תועדה  ירידה של 18% בסיכון לאשפוזים בשל מחלות לב וכלי דם.

עם זאת, החוקרים לא מצאו השפעה של הטיפול לפי מגדר זכרי, גיל 70 שנים ומעלה והיסטוריה של יתר לחץ דם או מחלת לב איסכמית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב-CPAP עשוי לסייע למרבית החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה הודות להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל מחלת לב ואירועים מוחיים. יתרון זה מצטרף לשיפור ישנוניות ואיכות החיים של החולים הסובלים מהפרעת הנשימה בשינה.

מתוך כנס ה- European Respiratory Society International Congress

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה