רדיולוגיה

ההשפעה של תפקוד הלב ונוקשות עורקים על הסיכון למחלה צרברווסקולארית (Int J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי הפרעה בתפקוד הלב וכלי הדם מלווה בסיכון מוגבר לאטרופיה מוחית אזורית ובשכיחות מחלה צרברווסקולארית לאור נוקשות כלי דם, בפרט באלו עם רמת השכלה נמוכה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אות מוגבר בחומר הלבן מעיד על מחלת כלי דם קטנים דיפוזית המערבת את כלי הדם של הלב והמוח. מאחר והמוח מושפע ממכלול מחלות כלי דם ורמת השכלה גבוהה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם ועל תפקוד המוח, מטרתם כעת הייתה להבין טוב יותר את הקשר בין תפקוד הלב וכלי הדם והסיכון לתחלואה צרברווסקולארית.

מדגם המחקר כלל משתתפים ממאגר UK Biobank עם בדיקות הדמיה זמינות ונתונים אודות אות מוגבר בחומר הלבן, מקטע פליטה של חדר שמאל לפי בדיקת MRI של הלב וכלי דם והערכת מדד נוקשות עורקית באמצעות פוטופלטיסמוגרף. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מקטע הפליטה של חדר שמאל (27,512 משתתפים) ומדד נוקשות עורקית (33,584 משתתפים) ובין אות מוגבר בחומר הלבן. עוד בחנו החוקרים את הקשר בין מקטע הפליטה של חדר שמאל ובין אות מוגבר בחומר הלבן לפי מדד נוקשות עורקים ורמת השכלה.

מקטע פליטה חריג של חדר שמאל (p<0.001) ומדד נוקשות עורקית גבוה יותר (p<0.001) נקשרו באופן נפרד ובלתי-תלוי עם עליה באות מוגבר בחומר הלבן. מניתוח סטטיסטי עלה כי הקשר בין מקטע פליטה חריג של חדר שמאל ובין אות מוגבר בחומר הלבן היה מתווך ע”י מדד נוקשות עורקית בחולים עם רמת השכלה נמוכה. מקטע פליטה חריג של חדר שמאל נקשר עם עובי קורטקס דק יותר ב-16 אתרים פריאטלים ופרונטו-טמפורלים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להבנה טובה יותר של הממשק המורכב בין גורמים ביולוגיים וחברתיים ובין בריאות המוח וכלי הדם.

Int J Cardiol, Apr 9, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה