רפואה פיזיקלית ושיקום

האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית או גבוהה המבוצעת בשעות הערב מלווה בסיכון הנמוך ביותר לתמותה, תחלואה קרדיווסקולארית ותחלואה מיקרווסקולארית במבוגרים עם השמנת-יתר, כולל אלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי פרצי פעילות אירובית מתונה עד מאומצת משפרת גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, אך לא ידוע אם ישנה חשיבות למועד ביצוע הפעילות הגופנית ואם זו מבוצעת בבוקר, אחר הצהריים או בערב.

במחקר הנוכחי נבחנו נתונים ממאגר UK Biobank אודות 29,836 משתתפים עם השמנת-יתר (מדד מסת גוף מעל 30; גיל ממוצע של 62.2 שנים), כולל 2,995 חולים עם סוכרת מסוג 2. פעילות גופנית אירובית הוגדרה כפרץ פעילות של לפחות 3 דקות ועצימות הפעילות סווגה כקלה, בינונית, או מאומצת בהתאם לנתוני מד האצה שנאספו מהמשתתפים.

המשתתפים סווגו לקבוצות לפי מועד ביצוע מעל מחצית מסך הפעילות הגופנית: בוקר (6 בבוקר עד 12 בצהריים), אחה”צ (12 בצהריים עד 6 אחה”צ), או ערב (6 בערב עד 12 בלילה) נבחנו אל מול אלו ללא פרצי פעילות אירובית.

הקשר בין מועד פעילות גופנית אירובית ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה, מחלה קרדיווסקולארית ומחלה מיקרווסקולארית (נוירופתיה, נפרופתיה, או רטינופתיה) נבחן לאורך חציון מעקב של 7.9 שנים.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתמותה היה הנמוך ביותר עם פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת בשעות הערב (יחס סיכון של 0.39, רווח בר-סמך 95% של 0.27-0.55), עם סיכון נמוך עוד יותר באלו עם סוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 0.24, רווח בר-סמך 95% של 0.08-0.76) בהשוואה לאלו שלא עסקו בפעילות אירובית.

הסיכון לתמותה היה נמוך יותר עם פעילות גופנית אחה”צ (יחס סיכון של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.71) ובבוקר (יחס סיכון של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.56-0.79) בהשוואה לאי-ביצוע פעילות אירובית, אך קשר זה היה חלש יותר מזה שתועד עם פעילות גופנית בשעות הערב.

פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת בשעות הערב לוותה בסיכון נמוך יותר למחלה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.75) ומחלה מיקרווסקולארית (יחס סיכון של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.92), בהשוואה לאי-ביצוע פעילות גופנית.

בקרב משתתפים עם השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת בשעות הערב לוותה בסיכון נמוך יותר לתמותה, תחלואה קרדיווסקולארית ומחלה מיקרווסקולארית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים כי מעבר לסך היקף פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת, למועד ביצוע הפעילות הגופנית ישנה חשיבות רבה, כאשר פעילות בשעות הערב מלווה בסיכון הנמוך ביותר לתמותה בהשוואה לביצוע פעילות בנקודות זמן אחרות לאורך היום.

Diabetes Care, Apr 10, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה